Strona główna > Uchwały > 2003 |
Uchwała nr 36/03Rady Gminy Rypinz dnia 16 czerwca 2003w sprawie statutu gminy Rypin
Uchwała nr 36/03
Rady Gminy Rypin
z dnia 16 czerwca 2003
w sprawie statutu gminy Rypin
Na podstawie art. 3 ust. 1 i art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm. )
uchwala się
STATUT GMINY RYPIN
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Uchwała określa:
1) ustrój gminy Rypin,
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych gminy oraz
udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,
3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Rypin i jej komisji ,
4) tryb pracy Wójta Gminy Rypin,
5) zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Rypin,
6) zasady: dostępu obywateli do dokumentów rady, jej komisji i wójta oraz korzystania
z nich.
§ 2
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) gminie – należy przez to rozumieć gminę Rypin,
2) radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Rypin,
3) komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Rypin,
4) komisji rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Rypin,
5) wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Rypin,
6) statucie – należy przez to rozumieć statut gminy Rypin .
Rozdział 2
Gmina
§ 3
1. Gmina Rypin jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną
dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o
samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje
zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.
§ 4
1. Gmina położona jest w powiecie rypińskim, w województwie kujawsko-pomorskim
i obejmuje obszar 132 km2.
2. Granice terytorialne gminy określa mapa w skali 1:100 000, stanowiąca załącznik do
uchwały.
3. W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze - sołectwa.
4. Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych gminy.
§ 5
1. W celu wykonywania swych zadań gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 6
Siedzibą organów gminy jest miasto Rypin.
Rozdział 3
Jednostki pomocnicze gminy
§ 7
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej gminy a także zmianie jej
granic rozstrzyga rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy gminy,
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa rada odrębną uchwałą,
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 8
Uchwały, o jakich mowa w § 7 ust. 1 powinny określać w szczególności:
1) obszar,
2) granice,
3) siedzibę władz,
4) nazwę jednostki pomocniczej.
§ 9
1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Jednostki pomocnicze gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich
dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych
jednostkach.
§ 10
1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje skarbnik gminy i
przedkłada informacje w tym zakresie wójtowi.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w
statutach tych jednostek.
§ 11
1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć
w sesjach rady.
2. Przewodniczący rady o zwołaniu sesji rady zawiadamia przewodniczącego organu
wykonawczego jednostki pomocniczej.
3. Przewodniczący organu wykonawczego może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak
prawa do udziału w głosowaniu.
Rozdział 4
Organizacja wewnętrzna rady
§ 12
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie.
2. Ustawowy skład rady wynosi 15 radnych.
§ 13
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez wójta w zakresie, w jakim
wykonuje on uchwały rady.
2. Wójt i komisje rady pozostają pod kontrolą rady, której składają corocznie sprawozdania ze swojej działalności.
§ 14
Do wewnętrznych organów rady należą:
1) przewodniczący,
2) wiceprzewodniczący,
3) komisja rewizyjna,
4) komisje stałe,
5) doraźne komisje do określonych zadań.
§ 15
1. Rada może powołać stałe komisje określając ich skład i zakres działania. Wykaz stałych
komisji prowadzi przewodniczący rady odrębnie dla każdej kadencji.
2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.
3. W czasie trwania kadencji rada może powołać doraźne komisje do wykonywania
określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
4. Skład jednej komisji nie może przekroczyć 50 % składu ustawowego rady.
§ 16
1. Przewodniczący rady organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczących w liczbie 2 dokonuje rada nowej
kadencji na pierwszej sesji.
3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,
2) przygotowanie porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych
obecnych na sesji.
4. Porządek obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2 powinien obejmować sprawozdanie wójta
poprzedniej kadencji o stanie gminy.
§ 17
Przewodniczący rady, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony wiceprzewodniczący, w szczególności:
1) zwołuje sesje rady,
2) przewodniczy obradom,
3) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
4) podpisuje uchwały rady,
5) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich
mandatu.
§ 18
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub jednego z wiceprzewodniczących rady przed upływem kadencji, rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 19
1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 17 statutu, jest upoważniony do
reprezentowania rady na zewnątrz.
2. Rada, na wniosek przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż
przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.
3. W zakresie, o jakim mowa w ust. 1, przewodniczący może działać przez pełnomocnika.
4. Pełnomocnikiem przewodniczącego może być wyłącznie radny.
§ 20
Do obowiązków wiceprzewodniczących należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub statut dla przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku przewodniczącego.
§ 21
Pod nieobecność przewodniczącego jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego wiceprzewodniczący.
§ 22
1. Przewodniczący oraz wiceprzewodniczący rady koordynują z ramienia rady prace
komisji rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje przewodniczący rady.
§ 23
Obsługę rady i jej organów zapewnia pracownik urzędu gminy, zatrudniony na stanowisku do spraw obsługi organów gminy.
Rozdział 5
Tryb pracy rady
1. Sesje rady
§ 24
1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej
kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a
także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Oprócz uchwał rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,
4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do
określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
5) opinie – zawierające oświadczenia oraz oceny w określonej sprawie.
3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w
statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
2. Przygotowanie sesji
§ 25
1. Sesje przygotowuje przewodniczący.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad,
2) ustalenie czasu i miejsca obrad,
3) zapewnienie dostarczenia radnym zawiadomień o sesji i projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
3. Sesje zwołuje przewodniczący rady, lub z jego upoważnienia – jeden z
wiceprzewodniczących.
4. O terminie, miejscu i porządku obrad sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni
przed terminem obrad.
5. Zawiadomienie dotyczące sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania
z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
6. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 rada może podjąć uchwałę
o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad
ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
7. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad rady powinno być podane do
publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 26
1. Przed każdą sesją przewodniczący rady w uzgodnieniu z wójtem ustala listę osób
zaproszonych na sesję.
2. W sesjach rady uczestniczą – z głosem doradczym – wójt oraz sekretarz i skarbnik
gminy.
3. Do udziału w sesjach rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek
organizacyjnych.
3. Przebieg sesji
§ 27
Wójt obowiązany jest udzielić radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 28
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 29
Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 30
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnego, rada może postanowić o przerwaniu
sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
§ 31
1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego
składu.
2. Przewodniczący rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu
odbywania posiedzenia rady spadnie poniżej połowy składu, jednakże rada nie może
wówczas podejmować uchwał.
§ 32
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady.
2. W razie nieobecności przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje jeden z
wiceprzewodniczących rady, wyznaczony przez przewodniczącego.
§ 33
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego rady formuły:
„Otwieram ..... sesję Rady Gminy Rypin”.
2. Po otwarciu sesji przewodniczący rady stwierdza na podstawie listy obecności
prawomocność obrad.
§ 34
Po otwarciu sesji przewodniczący rady przedstawia porządek obrad i stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 35
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
2) informację wójta o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,
3) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
4) wolne wnioski, zapytania i informacje.
§ 36
1. Wnioski i zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu
uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Wnioski i zapytania formułowane są pisemnie na ręce przewodniczącego rady lub ustnie, w trakcie sesji rady.
3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie lub wniosek nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej lub ustnej na następnej sesji.
§ 37
1. Przewodniczący rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i
zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych
przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego rady.
4. Przewodniczący rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
6. Przewodniczący rady udziela głosu wójtowi w każdym momencie obrad.
§ 38
1. Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad
zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu
trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę
„do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na
sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący rady może nakazać opuszczenie sali tym
osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają
porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 39
Na wniosek radnego przewodniczący rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym radę.
§ 40
1. Przewodniczący rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury
formalnej, w szczególności dotyczących:
- stwierdzenia quorum,
- zmiany porządku obrad,
- ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
- zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
- zarządzenia przerwy,
- odesłania projektu uchwały do komisji,
- przeliczenia głosów,
- przestrzegania porządku obrad.
2. Wnioski formalne przewodniczący rady poddaje pod głosowanie po dopuszczeniu
jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi.
§ 41
1. Sprawy osobowe rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak
postanowić inaczej.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności
zainteresowanego na sesji.
§ 42
1. Po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby
zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub wójtowi zajęcia
stanowiska do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – rzygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania,
przewodniczący rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub
uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 43
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy sesję, wypowiadając
formułę „ Zamykam ..… sesję Rady Gminy Rypin”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 44
1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały
podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 45
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja lub posiedzenie się odbywa.
§ 46
Pracownik urzędu gminy, wyznaczony przez wójta w uzgodnieniu z przewodniczącym rady, sporządza z każdej sesji protokół.
§ 47
Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer oznaczony cyframi rzymskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku, datę i
miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery
uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków rady z ewentualnym podaniem przyczyn
nieobecności,
4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) ustalony porządek obrad,
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty
zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia
pisemnych wystąpień,
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw” i
„wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,
8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
9) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§ 48
1. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący rady po wysłuchaniu protokolanta.
2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść
sprzeciw do rady.
3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu
sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§ 49
1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości,
teksty przyjętych przez radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i
inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego rady.
2. Uchwały przewodniczący rady doręcza wójtowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia
zakończenia sesji.
3. Wyciągi z protokołu z sesji oraz kopie uchwał przewodniczący rady doręcza tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań z dokumentów tych wynikających.
§ 50
Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje pracownik urzędu gminy.
4. Uchwały
§ 51
1. Uchwały, o jakich mowa w § 24 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia, apele i opinie, o jakich mowa w § 24 ust. 2 są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 52
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają stałe komisje rady, grupa radnych w liczbie nie
mniejszej niż 3 oraz wójt, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
§ 53
Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W uchwałach należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
§ 54
Uchwały numeruje się uwzględniając kolejny numer sesji (cyfry rzymskie), kolejny numer uchwały (cyfry arabskie) i dwie ostatnie cyfry roku.
§ 55
1. Uchwały rady podpisuje przewodniczący rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
§ 56
1. Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z
protokołami sesji rady.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości
zależnie od ich treści.
5. Procedura głosowania
§ 57
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 58
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad, przelicza oddane
głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównuje do stanu liczby
radnych obecnych w trakcie głosowania, względnie ze składem lub ustawowym składem
rady, poleca odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
3. Do przeliczenia głosów przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.
§ 59
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady, przy
czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a głosowanie przeprowadza wybrana
z grona radnych komisja skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i je przeprowadza.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając
wynik głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 60
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza
radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a
wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej
idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga
przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed
zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po
otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na
piśmie.
§ 61
1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie
zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności rada
głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu
uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności
przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub
odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały,
poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek
stosuje się zasadę określoną w ust. 2.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do
projektu uchwały.
6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały
w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas
potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność
pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 62
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura,
która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i
nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi
kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów
oddanych na pozostałe.
§ 63
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów
oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos
więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych
i wstrzymujących się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu rady oznacza, że przechodzi
wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za
wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy
za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas,
gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby
pozostałych ważnie oddanych głosów.
§ 64
1. Głosowanie imienne jest formą głosowania jawnego i jest przeprowadzane w przypadkach określonych w ustawie oraz w przypadku przyjęcia przez radę stosownego wniosku radnego.
2. W głosowaniu imiennym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady,
na których znajdują się nazwiska radnych przy czym każdorazowo rada ustala sposób
głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona rady komisja skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i je przeprowadza.
4. Radny oddając głos głośno informuje radę o sposobie głosowania.
5. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając
wynik głosowania. Przy ustalaniu wyników głosowania mają zastosowanie przepisy § 62
i 63 statutu.
6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
6. Komisje rady
§ 65
1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych
określa rada w odrębnych uchwałach.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy komisji rewizyjnej rady.
§ 66
1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym radzie.
2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
§ 67
1. Komisje rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin,
zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione
przedmiotem ich działalności.
3. Komisje podejmują opinie oraz wnioski i przekazują je radzie.
4. Na podstawie upoważnienia rady, przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady,
koordynujący pracę komisji rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie
radzie sprawozdania.
§ 68
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej komisji.
§ 69
1. Komisje pracują na posiedzeniach.
2. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach komisji
rewizyjnej.
§ 70
Przewodniczący komisji stałych raz do roku przedstawiają radzie sprawozdania z działalności komisji.
§ 71
Opinie i wnioski komisje uchwalają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
7. Radni
§ 72
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winien
usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne wyjaśnienia przewodniczącemu
rady lub przewodniczącemu komisji.
§ 73
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia radzie.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada powinna umożliwić
radnemu złożenie wyjaśnień.
8. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego
§ 74
1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu
terytorialnego.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni
wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
§ 75
Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
Rozdział 6
Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej
1. Organizacja komisji rewizyjnej
§ 76
1. Komisja rewizyjna składa się z przewodniczącego oraz 2 członków.
2. Przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera rada.
§ 77
Przewodniczący komisji rewizyjnej organizuje pracę komisji rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego członek.
§ 78
1. Członkowie komisji rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w
sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia poszczególnych członków decyduje przewodniczący komisji
rewizyjnej.
3. O wyłączeniu przewodniczącego komisji rewizyjnej decyduje rada.
4. Wyłączony członek komisji rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o
wyłączeniu do rady w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
2. Zasady kontroli
§ 79
1. Komisja rewizyjna kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i
jednostek pomocniczych gminy.
2. Komisja rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych
podmiotów, w tym wykonanie budżetu gminy.
§ 80
Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie i w formach wskazanym w uchwałach rady.
§ 81
1. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w jej planie pracy,
zatwierdzonym przez radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli nie objętej planem,
o jakim mowa w ust. 1.
§ 82
1. Kontroli komisji rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w
szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych
działań.
2. Rada może nakazać komisji rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub
odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku
podjęcia takiej decyzji przez radę.
§ 83
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne
ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne
jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania
kontrolnego.
3. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin,
zeznania świadków oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
3.Tryb kontroli
§ 84
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa,
kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i wójta
wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby wójta, kontrolujący zawiadamia o tym
przewodniczącego rady.
§ 85
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla
prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na
żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli
oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego
podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których
mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić
ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3
§ 86
Czynności kontrolne wykonywane są w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protokoły kontroli
§ 87
1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 5 dni od daty jej
zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imiona i nazwiska kontrolujących,
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli
wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu
oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie
podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu
usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 88
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi
dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia
kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 89
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach. W terminie 3 dni od daty podpisania protokół otrzymują: przewodniczący rady, przewodniczący komisji rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
5. Plany pracy i sprawozdania komisji rewizyjnej
§ 90
1. Komisja rewizyjna przedkłada radzie do zatwierdzenia plan pracy.
2. Rada zatwierdza plan pracy komisji rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli
może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy.
§ 91
1. Komisja rewizyjna składa radzie roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku
poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3) wykaz uchwał podjętych przez komisję rewizyjną,
4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi
wnioskami wynikającymi z tych kontroli,
5) ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
6. Posiedzenia komisji rewizyjnej
§ 92
1. Komisja rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego.
2. Posiedzenia mogą być zwoływane z inicjatywy przewodniczącego komisji rewizyjnej,
a także na pisemny umotywowany wniosek:
1) przewodniczącego rady lub też pisemny wniosek:
2) nie mniej niż 5 radnych,
3) nie mniej niż 2 członków komisji rewizyjnej.
3. W posiedzeniach komisji rewizyjnej mogą brać udział tylko jej członkowie oraz
zaproszone osoby.
4. Z posiedzenia komisji rewizyjnej należy sporządzić protokół, który winien być
podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
§ 93
Ustalenia komisji rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 94
1. Komisja rewizyjna może współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi
komisjami rady w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i
doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych
kontroli.
3. Przewodniczący rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w
celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania
zbędnych kontroli.
Rozdział 7
Zasady działania klubów radnych
§ 95
Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 96
1.Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej
3 radnych.
2.Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone na piśmie przewodniczącemu rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego pisemnego poinformowania o tym przewodniczącego rady.
§ 97
1. Kluby działają wyłącznie w ramach rady.
2. Przewodniczący rady prowadzi rejestr klubów.
§ 98
1. Kluby działają w okresie kadencji rady. Upływ kadencji rady jest równoznaczny z
rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków,
podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków
klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą rady, gdy liczba ich członków spadnie do 2.
§ 99
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 100
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze statutem.
3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów
klubów przewodniczącemu rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 101
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i
trybu działania rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji rady wyłącznie przez swych
przedstawicieli.
§ 102
Na wniosek przewodniczących klubów wójt zobowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
Rozdział 8
Tryb pracy wójta
§ 103
Wójt wykonuje:
1) uchwały rady,
2) zadania i kompetencje przypisane na mocy obowiązujących przepisów,
3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa
– należą do niego,
4) inne zadania określone ustawami i niniejszym statutem.
§ 104
Wójt uczestniczy w sesjach rady.
§ 105
Komisje rady mogą zapraszać wójta na ich posiedzenia.
§ 106
Zastępca wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 103 - § 105 w przypadku uzyskania upoważnienia od wójta.
Rozdział 9
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli
z dokumentów rady, komisji i wójta
§ 107
Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.
§ 108
Protokoły z posiedzeń rady i komisji oraz innych kolegialnych gremiów gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz statutem.
§ 109
1. Dokumenty z zakresu działania rady i komisji udostępnia się na stanowisku do spraw
obsługi organów gminy, w dniach pracy urzędu gminy, w godzinach przyjmowania
interesantów.
2. Dokumenty z zakresu działania wójta oraz urzędu udostępnia sekretarz gminy, w dniach
i godzinach przyjmowania interesantów.
3. Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2 są również dostępne w powszechnie
dostępnych zbiorach danych.
§ 110
Realizacja uprawnień określonych w § 107 – 109 może się odbywać wyłącznie w urzędzie gminy i w asyście pracownika urzędu gminy.
§ 111
Uprawnienia określone w § 107 – 109 nie znajdują zastosowania:
1) w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw - jawności.
2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,
3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa
nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Rozdział 10
Pracownicy samorządowi
§ 112
1. W urzędzie gminy i jednostkach organizacyjnych na podstawie mianowania zatrudnia się
pracowników na następujących stanowiskach :
1) kierownik referatu rolnictwa i gospodarki gruntami,
2) do spraw obsługi organów gminy,
3) do spraw obsługi szkół,
4) do spraw ewidencji ludności i dowodów osobistych,
5) do spraw obsługi sekretariatu,
6) do spraw budownictwa i gospodarki komunalnej,
7) do spraw obrony cywilnej i wojskowych,
8) kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej,
9) kierownik gminnej biblioteki publicznej.
2. Wójt może mianować pracownika na stanowisko wymienione w ust. 1 pod warunkiem, że
pracownik przepracował na tym stanowisku co najmniej 5 lat.
Rozdział 11
Postanowienia końcowe
§ 113
Do zmiany statutu stosuje przepisy dotyczące jego uchwalenia.
§ 114
Traci moc uchwała Nr 110/96 Rady Gminy w Rypinie z dnia 8 października 1996 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy ( Dz. U. Woj. Włocławskiego z 1997 r. Nr 23, poz. 124 oraz z 1998 r. Nr 13, poz. 92 ).
§ 115
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Przewodniczący Rady
Piotr Pawłowski
status gminy Rypin - do pobrania (216kB)
mapa gminy Rypin (1413kB)
metryczka
Opublikował: Julita Lewandowska (1 sierpnia 2003, 08:47:45)
Ostatnia zmiana: Julita Lewandowska (25 listopada 2003, 09:22:32)
Zmieniono: wprowadzenie treści uchwały
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1375