Protokół nr 25
P R O T O K Ó Ł Nr XXV/05
z sesji Rady Gminy Rypin
odbytej w dniu 22 kwietnia 2005 r.
XXV sesja Rady Gminy Rypin odbyła się w dniu 22 kwietnia 2005 r. w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Rypin i trwała od godz. 11:00 do godz. 14:00.
Sesji przewodniczył Piotr Pawłowski – przewodniczący Rady Gminy Rypin.
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski dokonał otwarcia XXV sesji Rady Gminy Rypin oraz powitał wszystkich obecnych.
Poinformował, że kilka tygodni temu miało miejsce bolesne wydarzenie dla wszystkich Polaków, a mianowicie śmierć Papieża Jana Pawła II. Przypomniał, że dnia 26 października 1999 r. Rada Gminy Rypin nadała papieżowi honorowe obywatelstwo gminy Rypin.
Poprosił zgromadzonych o powstanie i uczczenie minutą ciszy pamięci Jana Pawła II.
Zgromadzeni na sesji wysłuchali montażu słowno-muzycznego o Janie Pawle II w wykonaniu uczniów ze Szkoły Podstawowej w Borzyminie.
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poinformował o organizowanej autokarowej pielgrzymce do Lichenia w dniu 18 maja 2005 r., w dniu urodzin papieża. Zainteresowani udziałem w pielgrzymce proszeni są o zgłaszanie się do radnej Sokołowskiej.
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski stwierdził, że na ustawowy skład 15 radnych rady gminy w sesji uczestniczy 15 radnych.
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
Ponadto w sesji uczestniczyli :
1/ Ryszard Potwardowski – wójt gminy,
2/ Jan Kwiatkowski – sekretarz gminy,
3/ Zofia Milarska – skarbnik gminy,
4/ Marianna Jesionkowska – inspektor urzędu gminy,
5/ Daniela Kędzierska – kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Rypinie,
6/ Jan Wysocki – radny Rady Powiatu w Rypinie,
7/ Tomasz Jezierski – prezes Zarządu Gminnego Związku OSP w Rypinie,
8/ Adrianna Ośmiałowska – redaktor Gazety Pomorskiej,
9/ sołtysi według załączonej do protokołu listy,
10/ uczniowie wraz z opiekunami ze Szkoły Podstawowej w Borzyminie.
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił następujący porządek obrad XXV sesji rady gminy:
1. Przyjęcie protokołu z obrad XXIV sesji rady gminy odbytej w dniu 7 marca 2005 roku
2. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2004 rok
a) sprawozdanie wójta z wykonania budżetu gminy za 2004 rok,
b) opinia regionalnej izby obrachunkowej o przedłożonych przez wójta sprawozdaniach z
wykonania budżetu gminy za 2004 rok,
c) dyskusja.
3. Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium
a) opinia komisji rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu gminy za 2004 rok wraz z
wnioskiem o udzielenie absolutorium wójtowi,
b) opinia regionalnej izby obrachunkowej o przedłożonym wniosku komisji rewizyjnej w
sprawie udzielenia absolutorium wójtowi z wykonania budżetu gminy za 2004 rok,
c) projekt uchwały w sprawie absolutorium dla wójta gminy.
4. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2005 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2005 rok.
5. Uchwalenie planu rozwoju lokalnego gminy Rypin
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie planu rozwoju lokalnego.
6. Uchwalenie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze
socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Rypin
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze
socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Rypin.
7. Ustalenie najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii
zaszeregowania
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I
kategorii zaszeregowania.
8. Ustalenie wartości jednego punktu
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie ustalenia wartości jednego punktu.
9. Wprowadzenie zmian w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych na 2005 rok
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2005 rok.
10. Zaopiniowanie projektu porozumienia między Zarządem Powiatu w Rypinie
a Wójtem Gminy Rypin
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu porozumienia między Zarządem
Powiatu w Rypinie a Wójtem Gminy Rypin.
11. Informacja wójta o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
12. Wolne wnioski, zapytania i informacje
a) zgłaszanie wniosków, pytań,
b) udzielanie odpowiedzi na zgłoszone wnioski, pytania.
13. Zakończenie obrad XXV sesji rady gminy.
Do przedstawionego porządku obrad nie zgłoszono uwag.
Porządek obrad :
Do p-ktu 1-go
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXIV sesji rady gminy odbytej w dniu 7 marca 2005 r. Radni nie wnieśli uwag do protokołu i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) przyjęli protokół z XXIV sesji.
Do p-ktu 2-go a
Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2004 rok. W szczególności poinformował o realizowanych zadaniach w zakresie :
1/ gospodarki wodnej :
- modernizacja hydroforni w Kowalkach,
- budowa wodociągu Kowalki – Balin,
- budowa wodociągu Starorypin – Godziszewy,
- włączenie do sieci 29 nowych odbiorców wody.
Na modernizację hydroforni w Kowalkach gmina otrzymała dofinansowanie od Agencji Nieruchomości Rolnych.
Wójt zaapelował o oszczędzanie wody. Do podlewania ogrodów wykorzystywać wody powierzchniowe. Należałoby podnieść cenę wody z uwagi na zwiększające się koszty jej produkcji.
Nastąpiła poprawa w ściągalności opłat za wodę za co podziękował sołtysom.
2/ gospodarki ściekowej :
- budowa przydomowych oczyszczalni ścieków – 46 kompletów.
Buduje się mniej oczyszczalni przydomowych z uwagi na budowę sieci kanalizacji sanitarnej.
3/ dróg :
- rozpoczęto budowę drogi Kowalki – Nadróż (dofinansowanie z funduszu SAPARD),
- przygotowywanie dróg pod utwardzenie poprzez ich wytyczanie, odtwarzanie, regulowanie
stanu prawnego,
- wyrównywanie i żwirowanie dróg gruntowych, które są niszczone przy okazji prac
polowych,
- malowanie przystanków autobusowych, postawienie 2 nowych wiat,
4/ gospodarki mieszkaniowej :
- sprzedaż budynku mieszkalnego w Rusinowie,
- przejęcie części pomieszczeń w pałacu w Sadłowie na warsztaty.
Przy okazji zaprosił wszystkich do pałacu w Sadłowie na festyn artystyczno-historyczny w dniu 23 kwietnia 2005 r.
5/ oświaty – remontów szkół :
- Gimnazjum w Kowalkach : ukończono budowę sali gimnastycznej (dotacja Zarządu
Województwa), przystosowanie kotłowni na słomę i zrębki drewna (pożyczka z
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej), zakup ciągnika i
rębaka do drewna,
- Szkoła Podstawowa w Sadłowie : modernizacja starej części szkoły (dotacja PAOW),
budowa sali gimnastycznej, piece na olej i słomę (pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej), zakup wyposażenia oddziału
przedszkolnego, świetlicy i placu zabaw (dotacja PAOW),
- Szkoła Podstawowa w Borzyminie : zakup wyposażenia oddziału przedszkolnego i
świetlicy (dotacja PAOW), położenie płytek na korytarzach, rozpoczęcie remontu kuchni,
- Szkoła Podstawowa w Starorypinie Rządowym : docieplenie części budynku, wymiana
drzwi, remont łazienek, wymiana pieca c.o.,
- Szkoła Podstawowa w Stępowie : wymiana pieca c.o.,
- Szkoła Podstawowa w Zakroczu : docieplenie budynku, remont kuchni.
Ponadto :
- uporządkowano teren parku w Sadłowie,
- docieplono budynek sali konferencyjnej urzędu gminy,
- zakupiono samochód Opel Vivaro,
- udzielono dofinansowania w kwocie 20 tys. zł na zakup samochodu dla policji,
- wymieniono oświetlenie uliczne,
- prowadzono dożywianie dzieci w postaci zupy, chleba, jabłka, mleka oraz dodatkowo
produktami otrzymanymi z Banku Żywności w Toruniu,
- realizowano program „Posiłek dla potrzebujących”,
- zatrudniano 51 osób bezrobotnych w ramach robót publicznych,
- wspólnie z miastem Rypinem opracowano projekt na budowę cmentarza.
Do p-ktu 2-go b
Skarbnik gminy Zofia Milarska przedstawiła pozytywną opinię Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy o przedłożonych przez wójta sprawozdaniach z wykonania budżetu gminy za 2004 rok.
Opinia stanowi załącznik do protokołu.
Do p-ktu 2-go c
W dyskusji głos zabrali :
1. Adam Szalkowski – radny,
Pytał, dlaczego jest tak duża różnica inwentaryzacji powykonawczej
pomiędzy wodociągiem Iwany-Godziszewy – 830 zł, a dużo dłuższym
wodociągiem Kowalki-Balin – 720 zł?
2. Zofia Milarska – skarbnik gminy,
Jeżeli chodzi o inwentaryzację powykonawczą odpowiedziała, że musiałaby
przeanalizować dokumenty, aby wyjaśnić sprawę.
3. Jan Pankowski – radny,
Uważał, że sprawę inwentaryzacji powykonawczej można wyjaśnić później
a w tej chwili należy przejść do realizacji dalszego porządku obrad.
4. Stanisław Sosnowski – radny,
Zwrócił uwagę na to, że Szkoła Podstawowa w Zakroczu pozyskała wielu
sponsorów na docieplenie budynku a mimo to, koszt był zbliżony do kosztu
docieplenia sali konferencyjnej urzędu gminy finansowanego w całości z
budżetu gminy.
5. Ryszard Potwardowski - wójt
W sprawie inwentaryzacji powykonawczej wyjaśnił, że chodzi
prawdopodobnie o to, że koszty wzrastają gdy na drodze wodociągu znajdują
się budynki oraz duża ilość działek. Szczegółowych wyjaśnień można
udzielić po zapoznaniu się z dokumentacją.
Jeżeli chodzi o elewację szkoły w Zakroczu, była ona robiona w czynie
społecznym. Firma budowlana musiała nałożyć dodatkową warstwę kleju,
gdyż był nierówno ułożony styropian. Koszt zwiększył się przez cenę kleju,
obróbki okien.
6. Jerzy Wilandt – radny,
Stwierdził, że wójt proponuje podniesienie ceny wody. Jego zdaniem rada
gminy nie może podwyższać ceny dopóki stan wody się nie poprawi. Obecnie
stan wody nie jest zadawalający. Ponadto nie zgodził się, że w czasie lata
zużywa się dużo więcej wody. Wskazują na to zainstalowane wodomierze
np. w Starorypinie.
Poinformował, że w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2004 rok
przesłanym radnym wraz z materiałami na sesję mowa jest o wydatkach na
dodatki motywacyjne dla zarządcy budynków w Balinie i Starorypinie oraz
rodzin o niskich dochodach. Wyjaśnił, że również w Balinie i Starorypinie
dodatki otrzymują tylko mieszkańcy o niskich dochodach.
Stwierdził, że radni otrzymują sprzeczne, czasem błędne informacje i nie
wszystkie dane w sprawozdaniu są prawdziwe np. w przypadku wody.
Do p-ktu 3-go a
Przewodniczący komisji rewizyjnej Arkadiusz Jakubowski przedstawił pozytywną opinię komisji w sprawie wykonania budżetu gminy za 2004 rok wraz z wnioskiem o udzielenie wójtowi absolutorium.
Opinia komisji stanowi załącznik do protokołu.
Do p-ktu 3-go b
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił pozytywną opinię Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy o przedłożonym wniosku komisji rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium wójtowi z wykonania budżetu gminy za 2004 rok.
Opinia stanowi załącznik do protokołu.
Do p-ktu 3-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie absolutorium dla wójta gminy.
Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poinformował, że na ustawowy skład rady gminy 15 radnych w sesji uczestniczy 15 radnych.
Następnie przewodniczący rady poddał pod głosowanie jawne projekt uchwały w sprawie absolutorium dla wójta gminy.
W trakcie głosowania na sali obecnych było obecnych 15 radnych.
Za udzieleniem absolutorium głosowało 12 radnych, a 3 radnych wstrzymało się od głosu.
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski stwierdził, że Rada Gminy Rypin udzieliła absolutorium wójtowi Ryszardowi Potwardowskiemu.
Uchwała nr XXV/124/05 stanowi załącznik do protokołu.
Gratulacje i kwiaty z tytułu udzielenia absolutorium złożyli wójtowi pracownicy Urzędu Gminy Rypin i sołtysi gminy Rypin.
Podziękowania i kwiaty Radzie Gminy Rypin na ręce przewodniczącego rady za udzielenie absolutorium wójtowi złożyli pracownicy urzędu gminy.
W dalszej części obrad sesji nie brał udziału radny Wojciech Krajewski.
Do p-ktu 4-go
Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2005 rok. Zmiany przede wszystkim są podyktowane potrzebą dostosowania budżetu do złożonych przez gminę wniosków na środki z funduszy strukturalnych złożonych w urzędzie marszałkowskim. Ponadto nastąpiło zwiększenie dochodów o dotacje na pomoc materialną dla uczniów, realizację programu „Posiłek dla potrzebujących”, wyposażenie świetlic i klas zerowych.
Do p-ktu 4-go a
Przewodniczący komisji budżetowej Adam Szalkowski przedstawił pozytywną opinię komisji w sprawie proponowanych zmian w budżecie gminy na 2005 rok.
Do p-ktu 4-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
Do p-ktu 4-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2005 rok, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXV/125/05 stanowi załącznik do protokołu.
Do p-ktu 5-go
Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek w sprawie uchwalenia planu rozwoju lokalnego gminy Rypin. W obowiązującym planie rozwoju lokalnego nie uwzględniono wszystkich zadań. W przypadku występowania o dodatkowe środki z zewnątrz, niezbędne jest uwzględnienie tych zadań w planie rozwoju.
Do p-ktu 5-go a
Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie planu rozwoju lokalnego.
Do p-ktu 5-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
Do p-ktu 5-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie planu rozwoju lokalnego, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXV/126/05 stanowi załącznik do protokołu.
Do p-ktu 6-go
Inspektor urzędu gminy Marianna Jesionkowska zreferowała projekt regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Rypin. Przedstawiła nowe ustawowe zasady udzielania pomocy materialnej dla uczniów, gdzie podstawowym kryterium jest niski dochód na osobę w rodzinie ucznia.
Do p-ktu 6-go a
Nie zgłoszono pytań, uwag.
Do p-ktu 6-go b
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Rypin, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXV/127/05 stanowi załącznik do protokołu.
Do p-ktu 7-go
Sekretarz gminy Jan Kwiatkowski zreferował projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania. Projekt uchwały dotyczy jednostek organizacyjnych gminy tj. ośrodka pomocy społecznej, gminnej biblioteki i szkół z wyłączeniem kierowników tych jednostek. Proponuje się ustalić najniższe wynagrodzenie w wysokości 1.000 zł.
Do p-ktu 7-go a
Przewodniczący komisji budżetowej Adam Szalkowski przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania.
Do p-ktu 7-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
Do p-ktu 7-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXV/128/05 stanowi załącznik do protokołu.
Do p-ktu 8-go
Sekretarz gminy Jan Kwiatkowski zreferował projekt uchwały w sprawie ustalenia wartości jednego punktu. Projekt uchwały jest ściśle związany z punktem poprzednim i również dotyczy jednostek organizacyjnych gminy. Na podstawie wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego i wartości jednego punktu ustala się tabelę wynagradzania pracowników jednostek organizacyjnych.
Do p-ktu 8-go a
Przewodniczący komisji budżetowej Adam Szalkowski przedstawił pozytywną opinie komisji dotyczącą uchwały w sprawie ustalenia wartości jednego punktu.
Do p-ktu 8-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
Do p-ktu 8-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wartości jednego punktu, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXV/129/05 stanowi załącznik do protokołu.
Do p-ktu 9-go
Przewodniczący gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych Jan Kwiatkowski przedstawił propozycję zmian w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2005 rok, które w opinii nadzoru wojewody powinny być w programie wprowadzone.
Do p-ktu 9-go a
Nie zgłoszono pytań, uwag.
Do p-ktu 9-go b
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2005 rok, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXV/130/05 stanowi załącznik do protokołu.
Do p-ktu 10-go
Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o zaopiniowanie projektu porozumienia między Zarządem Powiatu w Rypinie a Wójtem Gminy Rypin w sprawie partycypacji w kosztach przebudowy drogi powiatowej Rypin – Pręczki w miejscowości Kowalki, współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Do p-ktu 10-go a
Nie zgłoszono pytań, uwag.
Do p-ktu 10-go b
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu porozumienia między Zarządem Powiatu w Rypinie a Wójtem Gminy Rypin, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXV/131/05 stanowi załącznik do protokołu.
Do p-ktu 11-go
Wójt Ryszard Potwardowski przedstawił informację o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym :
1/ urząd gminy kompletował materiały do wniosków o środki strukturalne,
2/ prowadzona jest kontrola finansów gminy przez 3 inspektorów regionalnej
izby obrachunkowej,
3/ realizowana jest budowa kanalizacji sanitarnej Balin – Rypin,
4/ prowadzone są prace przygotowujące drogi pod utwardzenie,
5/ rozpoczęły się remonty dróg utwardzonych,
5/ robotnicy zatrudnieni w ramach robót publicznych dokonali wycinki drzew,
6/ w szkołach : Borzymin, Zakrocz, Sadłowo przeprowadzono remonty
związane z zaleceniami pokontrolnymi SANEPID-u,
7/ wymalowano pomieszczenia pałacu w Sadłowie.
Ponadto :
1/ poinformował, że do 1 maja w sołectwach należy zakończyć akcję sprzątania
zagród wiejskich; po dniu 4 maja urząd gminy wywiezie śmieci na
wysypisko,
2/ radnemu Wilandtowi wyjaśnił :
- w przypadku wody różnice w podawanych informacjach wynikają z tego, że
opłaty często są regulowane dopiero w roku następnym; ściągalność opłaty
za wodę poprawiła się dzięki sołtysom,
- rzeczywiście stan wody w hydroforni Starorypin nie jest dobry; obecnie
zbierane są opinie fachowców w tej sprawie i przygotowywana
dokumentacja,
3/ poinformował, że 27 maja 2005 r. przypada XV-lecie samorządu gminnego.
Proponował wspólną uroczystość obchodów jubileuszu i otwarcia sali
gimnastycznej w Sadłowie w dniu 21 maja 2005 r. Planuje zaprosić wszystkie
osoby pełniące funkcje radnego i sołtysa w ciągu minionych 15 lat. Poprosił
o zgłaszanie innych propozycji.
Wójt Ryszard Potwardowski z okazji udzielenie absolutorium zaprosił radnych na kawę do sali narad w urzędzie gminy.
Do p-ktu 12-go a
W „Wolnych wnioskach...” pytania, uwagi zgłosili :
1. Arkadiusz Jakubowski – radny,
Poinformował, że komisja rewizyjna poza opiniowaniem wykonania budżetu
realizuje plan pracy oraz pełni funkcję kontrolną. Komisja rewizyjna
skontrolowała bazę warsztatową w Głowińsku i hydrofornie w Kowalkach,
Borzyminie i Sadłowie. Placówka w Głowińsku funkcjonuje bardzo dobrze.
Nie było zastrzeżeń do hydroforni. Komisja zwróciła uwagę na brak
właściwych zabezpieczeń studni głębinowych, co stanowi zagrożenie
zarówno przed zatruciem wody, atakiem terrorystycznym, jak i przed
złodziejami złomu, wandalami.
Protokoły komisji rewizyjnej z kontroli stanowią załączniki do protokołu.
2. Jerzy Wilandt – radny,
Pytał czy można skontaktować się z projektantem hydroforni w Starorypinie
i skierować zapytanie jak problem brudnej wody rozwiązać?
Prosił o informację czy zostały podjęte czynności w sprawie opracowania
projektu na budowę sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej
w Starorypinie.
3. Józef Paliński – radny,
Pytał, kiedy będzie zrobiony przystanek w Dębianach?
4. Stanisław Błaszkiewicz – radny,
Proponował, aby udostępnić za opłatą wodę z hydroforu w Starorypinie
rolnikom, którzy nabyli grunty po byłym PRG.
5. Edward Cichacki – radny,
Pytał :
- jakie występują przeszkody dla budowy boiska przy szkole w Borzyminie?
Wyraził obawę, że sprawa boiska nie zostanie sfinalizowana.
- jakie rowy są własnością gminy?
Urząd miasta w maju rozpoczyna czyszczenie rowów będących własnością
miasta.
6. Zygmunt Rozpierski – sołtys wsi Głowińsk
Poinformował, że mostek na drodze z Ław do Głowińska jest zbyt wąski.
Straż wezwana do pożaru dużym samochodem nie mogła wjechać.
7. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
Prosił, aby przy drodze w Rusinowie, oprócz wyrównania, zrobić głębokie
rowy, które będą zapobiegać niszczeniu drogi podczas prac polowych. Tak
przygotowaną drogę można będzie wyżwirować.
Pytał czy wiadomo coś na temat zaświadczeń, które żądają dyrektorzy
przedszkoli miejskich od rodziców z gminy Rypin, którzy chcą zapisać dzieci
do tych placówek?
Przypomniał radnym o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych do
końca kwietnia.
8. Tomasz Jezierski – prezes Zarządu Gminnego Związku OSP w Rypinie
Zwrócił uwagę obecnych na sesji na wystawę prac uczniów biorących udział
w konkursie plastycznym o tematyce przeciwpożarowej. Prace
zakwalifikowały się do kolejnego etapu. Również w konkursie wiedzy
przeciwpożarowej uczeń z gminy Rypin będzie reprezentował powiat rypiński
na szczeblu wojewódzkim.
Zaprosił wszystkich do Stępowa na gminne zawody przeciwpożarowe
w dniu 5 czerwca 2005 r.
Do p-ktu 12-go b
W odpowiedzi na zgłoszone pytania, uwagi wójt Ryszard Potwardowski wyjaśnił :
1/ właściwe zabezpieczenie studni głębinowych zostanie wykonane,
2/ hydrofornia w Starorypinie w opinii projektanta powinna funkcjonować
prawidłowo, poza tym termin gwarancji minął,
3/ projekt na budowę sali gimnastycznej w Starorypinie do końca roku będzie
opracowany,
4/ w bliskim terminie będzie zrobiony przystanek w Dębianach,
5/ w sprawie udostępnienia wody rolnikom z hydroforów w Starorypinie,
zainteresowani powinni zgłaszać się do urzędu gminy w celu uzgodnienia,
6/ boisko przy szkole w Borzyminie będzie realizowane,
7/ jeszcze za wcześnie na czyszczenie rowów z uwagi na dużą ilość wody;
wykazem rowów gminnych dysponuje p. Koprowski – kierownik referatu
rolnictwa,
8/ sprawa mostku w Głowińsku zostanie przekazana inspektorowi do spraw dróg
w urzędzie gminy,
9/ prace przy równaniu dróg trwają kilka tygodni; kolejność równania dróg jest
następująca : Sadłowo – Sadłowo Nowe, Starorypin – Godziszewy, potem
Rusinowo – Strzygi,
10/ dyrektorzy przedszkoli miejskich wymagają zaświadczeń, że gmina będzie
finansować pobyt w przedszkolu dzieci z terenu gminy Rypin; uzgodniono
z burmistrzem miasta, że urząd gminy takich zaświadczeń nie będzie
wydawać.
Do p-ktu 13-go
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski stwierdził, że uchwalony porządek XXV sesji został w całości zrealizowany.
Podziękował za udział w obradach i na tym zamknął obrady XXV sesji Rady Gminy Rypin.
Protokołowała
insp. urzędu gminy
Marzena Zdrojewska
Przewodniczący Rady
Piotr Pawłowski
metryczka
Wytworzył: Marzena Zdrojewska (22 kwietnia 2005)
Opublikował: Julita Kwiatkowska (21 czerwca 2005, 10:56:41)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1980