Protokół nr 30

P R O T O K Ó Ł  Nr XXX/06
z sesji Rady Gminy Rypin
odbytej w dniu 24 stycznia 2006 r.

            XXX sesja  Rady  Gminy  Rypin  odbyła  się  w dniu  24 stycznia 2006 r. w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Rypin i trwała od godz. 10:00 do godz. 13:10.
 
         Sesji przewodniczył Piotr Pawłowski – przewodniczący Rady Gminy Rypin.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski dokonał otwarcia XXX sesji Rady Gminy Rypin oraz powitał wszystkich obecnych.
 
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski stwierdził, że na ustawowy skład 15 radnych rady gminy w sesji uczestniczy 13 radnych.
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
W trakcie obrad na sesję przybył radny Stanisław Błaszkiewicz.
Nieobecny na sesji był radny Arkadiusz Jakubowski.
 
Ponadto w sesji uczestniczyli :
1/ Ryszard Potwardowski – wójt,
2/ Jan Kwiatkowski – sekretarz gminy,
3/ Marianna Jesionkowska – inspektor urzędu gminy,
4/ Marek Błaszkiewicz – Wicestarosta Rypiński,
5/ Jan Wysocki – radny Rady Powiatu w Rypinie,
6/ dyrektorzy szkół gminy Rypin,
7/ Adrianna Ośmiałowska – redaktor Gazety Pomorskiej,
8/ sołtysi według załączonej do protokołu listy.
 
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił następujący porządek obrad XXX sesji rady gminy :
 
1. Przyjęcie protokołu z obrad XXIX sesji rady gminy odbytej w dniu 7 grudnia 2005 roku.
 
2. Uchwalenie budżetu gminy na 2006 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2006 rok.
 
3. Uchwalenie regulaminu wynagradzania nauczycieli
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli.

4. Uchwalenie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Rypin
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Rypin.
 
5. Przystąpienie do zawarcia porozumienia międzygminnego
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do zawarcia porozumienie międzygminnego.
 
6. Zarządzenie wyborów sołtysa w sołectwie Dębiany
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysa.
 
7. Informacja wójta o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
                                  
8. Wolne wnioski, zapytania i informacje
a) zgłaszanie wniosków, pytań,
b) udzielanie odpowiedzi na zgłoszone wnioski, pytania.
 
9. Zakończenie obrad XXX sesji rady gminy.
 
Do przedstawionego porządku obrad nie zgłoszono uwag.

Porządek obrad :

Do p-ktu 1-go         
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z XXIX sesji rady gminy odbytej  w dniu 7 grudnia 2005 r. Radni  nie  wnieśli  uwag  do  protokołu  i  w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 13 głosów „za” ) przyjęli protokół z XXIX sesji.
 
Do p-ktu 2-go
         Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o uchwalenie budżetu gminy na 2006 rok. Przedstawił projekt budżetu w wersji przedłożonej do zaopiniowania regionalnej izbie obrachunkowej.  Zgodnie z zaleceniami dochody w projekcie budżetu zwiększono o 3 %, natomiast wydatki o 2 %. Deficyt zgodnie z przepisami prawa nie może być wyższy niż 20 %. Projekt uwzględnia wyższe wydatki od dochodów z uwagi na zabezpieczenie środków na inwestycje.
Poinformował, że gmina w bieżącym roku otrzyma o 1.300 tys. zł mniejszą subwencję wyrównawczą. Ponadto do tej pory gmina nie otrzymała refundacji z tytułu budowy drogi Kowalki-Nadróż.
Następnie wójt poinformował o zadaniach planowanych do realizacji w 2006 roku w zakresie :
1/ gospodarki wodnej :
    - będzie kontynuowane włączanie do sieci wodociągowej; trudno określić ile
      będzie nowych przyłączy z uwagi na wysychanie studni indywidualnych,
    - zmodernizowana została hydrofornia w Starorypinie, ale nastąpiła awaria w
      hydroforni Borzymin; usunięcie awarii opóźnia się z uwagi na problem
      ze zdobyciem żwirków,
    - planuje się we wsi Borzymin i Kowalki położyć nową sieć, aby wyłączyć
      azbestowe rury,
2/ kanalizacji – planuje się budowę 40 oczyszczalni przydomowych; liczba
    oczyszczalni może wzrosną do 100,
3/ gospodarki odpadami :
    - planowane w 2005 roku uruchomienie 15 punktów segregacji odpadów
      zostało przesunięte do realizacji w 2006 roku,
    - nadal będzie dofinansowywany zakup pojemników na śmieci,
4/ zbiorników wodnych – będzie kontynuowane czyszczenie zbiorników
    w ilości 2 szt. na sołectwo,
 
Dotarł radny Stanisław Błaszkiewicz.
 
5/ budowy cmentarza :
    - wiosną planowane jest oddanie do użytku domu przedpogrzebowego,
    - planuje się budowę 0,5 km drogi od gazowni do domu przedpogrzebowego;
      budowa drogi w kierunku miasta nastąpi w terminie późniejszym,
6/ ochrony przeciwpożarowej – przesunięto środki zaplanowane w ubiegłym
    roku na karosację samochodu dla OSP w Sadłowie,
7/ dróg :
    - zaplanowano budowę dróg : Starorypin-Godziszewy i Ławy-Rusinowo;
      drogi zgodnie z harmonogramem muszą do jesieni być oddane do użytku;
      są ogłoszone przetargi na ich budowę,
    - zaplanowano środki na przygotowanie dokumentacji na budowę dróg :
      Balin-Balin, Sadłowo-Sadłowo Nowe i Rusinowo-Strzygi w kolejnych
      latach; w najbliższym czasie na sesji będzie omawiany plan rozwoju
      lokalnego i należy również ustalić kolejność budowy dróg,
    - na razie odłożono sprawę budowy drogi Cetki-Balin z uwagi na brak
      dofinansowania,
    - sprawa budowy chodnika w Borzyminie wiąże się ze sprawą budynku OSP
      w Borzyminie, który chce przejąć młodzież na świetlicę wiejską; budowę
      chodnika należałoby połączyć z modernizacją drogi; na razie w planie nie
      uwzględniono zadania z uwagi na duży deficyt,
8/ oświaty :
    - będzie kontynuowana budowa stołówki przy gimnazjum,
    - zaplanowano docieplenie stropu starej części budynku gimnazjum,
9/ programu LEADER+ :
    - w roku 2006 przewidziane są środki na przygotowanie dokumentacji;
      na razie pod program planuje się włączyć wieś Sadłowo tj. uporządkowanie
      terenu parku oraz wieś Balin tj. zagospodarowanie terenu pod wypoczynek
      i rekreację,
    - przy omawiania planu rozwoju lokalnego można również zgłaszać wnioski
      do LEADERA,
10/ pomocy społecznej :
      - w ramach dożywiania uczniów planuje się utworzyć punkty wydawania
        posiłków dla biednych,
      - podjęto wstępne działania w zakresie zatrudnienia socjalnego,
11/ internetu w szkołach :
      - prowadzono rozmowy z Telekomunikacją w celu poprawienia połączeń,
      - na koniec ubiegłego roku szkoła w Starorypinie otrzymała pracownię
        internetową.
 
Do p-ktu 2-go a
         Przewodniczący komisji budżetowej Adam Szalkowski poinformował, że komisja mając na uwadze wnioski komisji rolnictwa proponuje wprowadzić kilka zmian w projekcie budżetu.
         Propozycję zmian szczegółowo omówił członek komisji budżetowej Jerzy Wilandt, który stwierdził, że projekt budżetu przedstawiony przez wójta jest bardzo ambitny, ale realny. Poinformował, że komisja budżetowa nie proponuje zmian po stronie dochodów budżetowych. Po stronie wydatków komisja proponuje wprowadzić następujące zmiany :
1/ zwiększyć wydatki na rowy i meliorację z 20.000 zł na 50.000 zł,
2/ zrezygnować w bieżącym roku z badania gleby przeprowadzanego przez
    stację chemiczną, a środki zaplanowane na ten cel w kwocie 3.500 zł
    przeznaczyć na meliorację,
3/ zmniejszyć kwotę 50.000 zł zaplanowaną na zakup usług remontowych w
    urzędzie gminy do kwoty 40.000 zł,
4/ zmniejszyć wydatki na ochotnicze straże pożarne do 75.000 zł i 45.000 zł na
   karosację samochodu dla OSP w Sadłowie; kwota zaoszczędzona to 24.000 zł,
5/ zmniejszyć wydatki na kulturę fizyczną i sport z 20.000 zł na 12.000 zł.
W wyniku powyższych zmian wygospodarowano 45.500 zł, z czego 30.000 zł przeznaczyć na rowy i meliorację, natomiast kwotę 15.500 zł przesunąć do nadwyżki budżetowej.
Radny Wilandt poinformował, że w projekcie budżetu przedstawionym przez wójta na modernizację drogi Rusinowo-Strzygi przeznaczono 20.000 zł, a na modernizację drogi Sadłowo Nowe-Sadłowo Rumunki – 50.000 zł. Komisja budżetowa proponuje zamianę tych kwot tj. na drogę Sadłowo Nowe-Sadłowo Rumunki zabezpieczyć kwotę 20.000 zł z uwagi na to, że inwestycja jest dalej zaawansowana. Na drogę Rusinowo-Strzygi przeznaczyć kwotę 50.000 zł.
Ponadto radny Wilandt zawnioskował, aby środki zaoszczędzone przy realizacji innych inwestycji np. 100.000 zł przeznaczyć na rozpoczęcie budowy sali gimnastycznej w Starorypinie. Poinformował, że wniosek uzyskał akceptację komisji budżetowej. Nie zgodził się z poglądem wójta, że rozpoczęcie budowy sali zmniejsza szanse na pozyskanie dodatkowych środków.
 
Do p-ktu 2-go b
Pytania, uwagi zgłosili :
1. Jan Wysocki – radny Rady Powiatu w Rypinie
    Stwierdził, że komisja budżetowa proponuje zmniejszenie budżetu na straże
    pożarnicze o 25.000 zł, co świadczy o tym, że rada gminy nie jest przychylna
    działalności ochotniczych straży pożarnych. Poinformował, że jednostki
    strażackie kupują samochody, remontują remizy. Dodał, że na szczęście na
    terenie gminy nie było klęsk żywiołowych.
 
2. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Poinformował, że w budżecie gminy na 2005 rok zabezpieczono na straże
    pożarne środki w wysokości 100.000 zł, a wykorzystano tylko 75.000 zł.
    Wobec tego rada zaplanowała takie same środki na rok 2006. Stwierdził, że
    komendant powiatowy przy różnych okazjach informuje, że gmina Rypin
    w porównaniu z innymi jednostkami przeznacza duże środki na ochronę
    przeciwpożarową.
 
3. Adam Szalkowski – radny, zam. Głowińsk
    Stwierdził, że nie jest zdziwiony postawą p. Wysockiego. Przypomniał, że
    gmina Rypin jest gminą rolniczą i dlatego radni w pierwszej kolejności mają
    na względzie sprawy rolnictwa.  Poinformował, że w poprzednich kadencjach
    gmina również przeznaczała duże środki na utrzymanie jednostek straży
    pożarnej. Jego zdaniem strażacy nie wykazują inicjatywy w pozyskiwaniu
    środków unijnych, nie podejmują działań w celu pozyskiwania dodatkowych
    środków.
 
4. Stefan Wiśniewski – sołtys wsi Sadłowo
    Stwierdził, że ochotnicze straże pożarne są „parobkami”. Strażacy społecznie
    wykonują remonty, naprawy i w ten sposób duża część pieniędzy się
    oszczędza. Podziękował za zabezpieczenie środków na karosację samochodu
    dla OSP w Sadłowie, ale stwierdził również, że są one potrzebne.
 
5. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Stwierdził, że nie chciałby aby rozgorzała dyskusja na temat straży
    pożarnych. Stwierdził, że nie rozumie skąd niechęć straży pożarnych do rady
    gminy. Wyjaśnił, że proponuje się uchwalenie dla straży takich samych
    środków jak w roku ubiegłym, co jest zgodne z wykonaniem budżetu za 2005
    rok. Zapewnił, że jeśli w ciągu roku będą inicjatywy bądź zabraknie środków
    na działalność ochotniczych straży pożarnych, wówczas zostaną przesunięte
    środki na ich rzecz. Stwierdził, że wójt i rada gminy doceniają aktywność
    strażaków i popierają podejmowanie społecznych inicjatyw.
 
6. Adam Szalkowski – radny, zam. Głowińsk
    Zgodził się z sołtysem Wiśniewskim, ale zauważył, że rada gminy nie jest od
    robienia porządków w strażach. Rada gminy działa tak, aby zabezpieczyć jak
    największe środki na ich działalność.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski zamknął dyskusję, a następnie zgodnie z § 61 ust. 5 statutu gminy zarządził głosowanie nad grupą poprawek do projektu uchwały. W pierwszej kolejności poddał pod głosowanie poprawki zgłoszone przez komisję budżetową. W głosowaniu jawnym radni 10 głosami „za” i 4 głosami „wstrzymującymi” przyjęli poprawki zgłoszone przez komisję budżetową.
Wobec powyższego propozycji wójta nie głosowano.   
 
Do p-ktu 2-go c
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2006 rok, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXX/152/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 3-go
         Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o uchwalenie regulaminu wynagradzania nauczycieli. Poinformował o corocznym obowiązku uchwalania regulaminu. Projekt regulaminu zawiera takie same unormowania jak regulamin uchwalony w 2005 roku. Związek Nauczycielstwa Polskiego Oddział w Rypinie nie wniósł uwag do przedłożonego w celu uzgodnienia projektu regulaminu wynagradzania nauczycieli.
 
Do p-ktu 3-go a
         Przewodniczący komisji oświatowej Paweł Kwiatkowski poinformował, że komisja wnioskuje o wprowadzenie jednej zmiany dotyczącej wyrównania do pełnych procent dodatku mieszkaniowego odpowiednio 1%, 2%, 3% i 4 %.
         W imieniu własnym zgłosił wniosek dotyczący dodatku funkcyjnego za wychowawstwo. Obecnie stawki dodatku wynoszą 30 zł i 40 zł. Z uwagi na duże zróżnicowanie liczebności uczniów w klasach zaproponował wprowadzenie następujących progów i stawek dodatku :
- w klasach do 14 uczniów – 30 zł,
- w klasach od 15 do 24 uczniów – 40 zł,
- w klasach 25 uczniów i więcej – 50 zł.
Stwierdził, że w porównaniu do innych gmin nie jest to wygórowana propozycja.
 
Do p-ktu 3-go b
Pytania, uwagi zgłosili :
1. Jan Pankowski – radny, zam. Marianki
    Poprosił o dokładne określenie, czy propozycja dotycząca dodatku
    funkcyjnego za wychowawstwo jest propozycją komisji oświatowej, czy
    indywidualną radnego Kwiatkowskiego.
 
2. Paweł Kwiatkowski – radny, zam. Borzymin
    Stwierdził, że jest to jego propozycja.
 
3. Jerzy Wilandt – radny, zam. Starorypin
    Pytał, czy są ograniczenia wprowadzenia poprawek do projektu regulaminu?
 
4. Ryszard Potwardowski - wójt
    Wyjaśnił, że wyższe stawki dodatku motywacyjnego i dodatku funkcyjnego
    spowodują większe wydatki budżetowe. W budżecie gminy nie zaplanowano
    środków na zwiększenie stawek dodatków.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poddał zgłoszone wnioski pod głosowanie :
1/ wniosek w sprawie dodatku mieszkaniowego :
- komisji oświatowej : „za” – 4, „przeciw” 1, „wstrzymujących” – 9,
- wniosku wójta nie głosowano,
2/ wniosek w sprawie dodatku funkcyjnego :
- wniosek radnego Kwiatkowskiego : „za” – 8, „wstrzymujących” – 6.
- wniosku wójta nie głosowano.
 
Do p-ktu 3-go c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, 10 głosami „za” i 4 głosami „wstrzymującymi” uchwałę przyjęli do realizacji.
Uchwała nr XXX/153/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski zarządził 10-minutową przerwę w obradach.

Po przerwie

Do p-ktu 4-go
         Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o uchwalenie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Rypin. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązuje do udokumentowania, co się dzieje z odpadami. Poinformował, że gmina Rypin jest w dobrej sytuacji jeżeli chodzi o gospodarkę odpadami. Śmieci z terenu gminy odbierane są przez Zakład Utylizacji Odpadów w Puszczy Miejskiej. Na terenie gminy zlokalizowanych jest 12 punktów segregacji odpadów, a w 2006 roku planuje się uruchomienie kolejnych 15 punktów. Corocznie jest organizowana akcja sprzątania zagród wiejskich. W roku 2005 zgromadzono 70 ton odpadów. Nieliczne są już przypadki wyrzucania śmieci do rowów i lasów.
         Jeżeli chodzi o gospodarkę ściekami, to na 1.300 odbiorców wody jest 750 gospodarstw domowych podłączonych do sieci kanalizacyjnej bądź wyposażonych w przydomowe oczyszczalnie.
         Wójt zwrócił szczególną uwagę na zanieczyszczenie powietrza powodowanego przez palenie plastiku.
         W zakresie wymiany eternitu, na razie nie ma możliwości wyeliminowania pokryć azbestowych. Podjęto działania w celu ich zewidencjonowania.
 
Do p-ktu 4-go a
         Członek komisji rolnictwa Jerzy Wilandt przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Rypin.
 
Do p-ktu 4-go b
Zgłoszono następujące pytania, uwagi :
1. Edward Cichacki – radny, zam. Starorypin Prywatny
    Pytał :
    - czy nadal gmina będzie dofinansowywać w 50% zakup pojemników na
      śmieci?
    - czy będą prowadzone rozmowy z zakładami odbierającymi odpady z uwagi
      na regulaminowy obowiązek ciążący na właścicielach nieruchomości
      udokumentowania korzystania z usług w zakresie zbierania, transportu,
      odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych lub w zakresie
      opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych?
 
2. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Stwierdził, że na każdym właścicielu nieruchomości będzie ciążył obowiązek
    zawarcia umowy z zakładem odbierającym odpady. Obecnie takie umowy są
    zawierane dla nieruchomości położonych przy drogach utwardzonych. Pytał
    jak wygląda sytuacja z nieruchomościami przy drogach polnych?
 
 3. Ryszard Potwardowski - wójt
    Poinformował, że będzie kontynuowane dofinansowanie zakupu pojemników
    na śmieci. Uważał, że firmy KOMES i KARO odbierające odpady będą
    szukały klientów w celu zwiększania swoich zysków. Jeżeli chodzi o
    obowiązek zawierania umów, jego zdaniem nie powinno być problemu, gdyż
    na terenie gminy są punkty segregacji śmieci. Ponadto część odpadów można
    spalić, skompostować, bądź uprzątnąć w ramach corocznie prowadzonej akcji
    sprzątanie zagród. W zakresie ścieków rozwiązaniem jest budowa
    przydomowych oczyszczalni.
 
4. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Stwierdził, że jeśli z regulaminu wynika obowiązek zawarcia umowy
    z zakładem odbierającym odpady, to jak udokumentować składanie
    odpadów w pojemnikach do segregacji?
 
5. Ryszard Potwardowski - wójt
    Stwierdził, że ze śmieciami nie powinno być problemu, natomiast gorsza
    sytuacja jest w przypadku ścieków. Jeżeli w trakcie realizacji regulaminu
    wynikną problemy, wówczas na bieżąco będą regulowane.
 
6. Jerzy Wilandt – radny, zam. Starorypin
    Uważał, że nie ma takiego gospodarstwa domowego, gdzie nie byłoby co
    poprawiać. Należy podjąć działania w celu poprawy porządku np. numeracji
    budynków. W regulaminie wyznaczono termin na wprowadzenie postanowień
    regulaminowych do 30 czerwca 2006 r. Poinformował, że w Starorypinie
    planuje zorganizować spotkanie w celu zapoznania mieszkańców
    z regulaminem czystości i porządku. Komisja rolnictwa pozytywnie
    zaopiniowała projekt regulaminu w wersji przedłożonej przez wójta.
 
7. Adam Szalkowski – radny, zam. Głowińsk
    Pytał, czy były prowadzone rozmowy, aby zakłady odbierały odpady od 5-6
    właścicieli nieruchomości znajdujących się poza obszarem zabudowanym.
    Właściciele ponieśliby koszty dojazdu do nieruchomości.
 
8. Jan Pankowski – radny, zam. Marianki
    Uważał, że można zapobiegać śmieceniu poprzez edukację, zaczynając od
    najmłodszych mieszkańców np. zorganizować zbiórkę śmieci, a na
    zakończenie akcji wspólne grillowanie.
 
9. Paweł Kwiatkowski – radny, zam. Borzymin
    Stwierdził, że w projekcie regulaminu brakuje regulacji dotyczących
    utrzymania czystości na przystankach autobusowych. Temat pozostaje do
    dyskusji.
  
10. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
      Poparł pomysł radnego Pankowskiego. Jego zdaniem można dodatkowo
      zorganizować konkursy w szkołach.
      Pytał, czy wójt będzie informował społeczeństwo o unormowaniach
      zawartych w regulaminie np. za pośrednictwem osób spisujących liczniki
      wody?
 
11. Ryszard Potwardowski - wójt
      Udzielił następujących odpowiedzi, wyjaśnień :
- termin 30 czerwca 2006 r. zobowiązujący do podpisania umów 
  z podmiotami uprawnionymi na wywóz nieczystości jest terminem 
  ustawowym,
- firmy chętnie odbiorą nieczystości nawet z 3-4 gospodarstw, jak na
  przykład w Sadłowie i Sikorach,
- dobre efekty przynosi akcja sprzątania przystanków autobusowych przez
  gimnazjalistów; uważał, że takie unormowania nie są konieczne
  w regulaminie,
- regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie zostanie omówiony
  na spotkaniu z sołtysami, a następnie do informatora gminnego oraz dla
  każdego gospodarstwa domowego zostanie przygotowana informacja;
  informacja do mieszkańców zostanie przekazana wraz z nakazem
  podatkowym, gdyż osoby spisujące liczniki niemal zakończyli spis,
- świadomość uczniów na temat odpadów jest dość duża; szkoły organizują
  wyjazdy do Zakładu Utylizacji Odpadów w Puszczy Miejskiej.
 
Do p-ktu 4-go c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Rypin, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę przyjęli do realizacji.
Uchwała nr XXX/154/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 5-go
         Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o przystąpienie do zawarcia porozumienia międzygminnego z miastem Rypinem w sprawie powierzenia miastu zadań w zakresie stanowienia o założeniach cmentarza komunalnego w Starorypinie Prywatnym i określenia zasad jego funkcjonowania. Poinformował, że gmina Rypin zawarła porozumienie z miastem Rypinem w sprawie partycypacji w kosztach budowy cmentarza tj. 25% kosztów pokrywa gmina Rypin. Taki sam udział będzie miała gmina w kosztach administrowania cmentarzem. Poinformował, że na razie koszty prowadzenia cmentarza  przewyższą dochody z uwagi na funkcjonowanie starego cmentarza.
 
Do p-ktu 5-go a
         Przewodniczący komisji budżetowej Adam Szalkowski poinformował, że w   posiedzeniu   komisji    wziął    udział    przedstawiciel    urzędu    miasta    p. Marynowski. Komisja budżetowa wydała pozytywną opinię dotyczącą projektu uchwały w sprawie przystąpienia do zawarcia porozumienia międzygminnego.
 
Do p-ktu 5-go b
Nie zgłoszono innych wniosków, pytań, uwag.
 
Do p-ktu 5-go c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do zawarcia porozumienia międzygminnego, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę przyjęli do realizacji.
Uchwała nr XXX/155/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 6-go
         Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o zarządzenie wyborów sołtysa  w  sołectwie  Dębiany  z  uwagi  na  śmierć  dotychczasowego  sołtysa p. Zygmunta Obarowskiego.
 
Do p-ktu 6-go a
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 6-go b
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów sołtysa, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę przyjęli do realizacji.
Uchwała nr XXX/156/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 7-go
         Wójt Ryszard Potwardowski tytułem wyjaśnienia poinformował, że celowo nie były wykorzystane środki w ubiegłym roku na straż pożarną z uwagi na potrzebę karosacji samochodu dla jednostki w Sadłowie. Jeżeli chodzi o pozyskiwanie środków pozabudżetowych wyjaśnił, że budynki strażackie są zapisane w dokumentach jako remizy i trudno pozyskać środki przeznaczone na remont świetlic wiejskich.
  
         Następnie wójt przedstawił informację o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym :
1/ przygotowywano projekty uchwał i materiały na sesję,
2/ podpisano dwie umowy z wojewodą na dofinansowanie budowy dwóch dróg,
3/ gmina nie otrzymała jeszcze przyznanych środków z funduszu SAPARD,
4/ zakończono modernizację hydroforni w Starorypinie,
5/ odbyło się szereg rozgrywek sportowych tj. pomiędzy drużynami sołeckimi
    oraz pomiędzy gimnazjami, a także zebrań strażackich,
6/ z uwagi na opady śniegu niemal bez przerwy odśnieżane są drogi, w
    pierwszej kolejności pod dowóz do szkół.
    Poinformował, że w dniach od 24 do 26 stycznia 2006 r. zostały zawieszone
    zajęcia w szkołach gminy z uwagi na duże mrozy.
    Sprawy odśnieżania dróg prowadzone są na bazie w Głowińsku. Potrzebę
    odśnieżania powinien zgłosić sołtys. Poinformował, że podjęto próby
    włączenia rolników do akcji odśnieżania, ale warunkiem jest prowadzenie
    przez rolnika działalności gospodarczej.
7/ z dniem 1 kwietnia 2006 r. p. Czesława Zaniecka i p. Stefan Koprowski
    przechodzą na emeryturę; sprawy przejmują p. Roman Michalski,
    p. Katarzyna Kalinowska oraz nowo zatrudniony pracownik p. Stanisław
    Pesta – geodeta.

Do p-ktu 8-go a
W „Wolnych wnioskach...” pytania, uwagi zgłosili :
1. Jan Dytrych – radny, zam. Stępowo
    Poinformował o nieustannych telefonach dotyczących warunków zimowych
    na drogach. Żądania mieszkańców w tym zakresie są duże. Pomoc w zakresie
    odśnieżania deklarował p. Sadowski. Pytał, czy można z tej pomocy
    skorzystać?
 
2. Jerzy Wilandt – radny, zam. Starorypin
    Przypomniał, że był wnioskodawcą przedstawienia dorobku artystycznego
    szkół. W ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie noworoczne. Widział
    zasadność takich spotkań i podziękował za jego zorganizowanie.
 
3. Stanisław Błaszkiewicz – radny, zam. Rakowo
    Poprosił o skierowanie pomocy społecznej do rodziny Tuchalskich
    zamieszkałych w Czyżewie. Choć rodzina jest sama sobie winna, takiej
    pomocy należy udzielić, gdyż jest na skraju zamarznięcia.
   
4. Paweł Kwiatkowski – radny, zam. Borzymin
    Stwierdził, że wójt wspomniał o budowie chodnika w Borzyminie
    i przekazaniu remizy na świetlicę wiejską. Liczył na pomoc gminy w
    pozyskaniu środków unijnych na remont. Pytał, jakie należy podjąć działania
    aby pozyskać dodatkowe środki.
 
5. Bogusław Rumocki – radny, zam. Kowalki
    Przypomniał o planowanym na dzień 28 stycznia 2006 r. samorządowym
    turnieju piłki nożnej. Radnych wchodzących w skład drużyny gminy Rypin
    zaprosił na trening 26 stycznia.
 
6. Adam Szalkowski – radny, zam. Głowinsk
    Skierował podziękowania do wójta za wypowiedź w prasie na temat
    połączenia gminy Rypin i miasta Rypina. Wyraził swój podziw za negatywne
    stanowisko wójta wobec tego pomysłu. Również on nie widzi korzyści z
    takiego „małżeństwa”.
 
Zgromadzeni na sesji nagrodzili wójta Ryszarda Potwardowskiego oklaskami.
 
7. Stanisław Sosnowski – radny, zam. Sadłowo
    Pytał, czy będą jeszcze jakieś zmiany w związku z mrozami?
 
8. Cecylia Stocka – sołtys wsi Stawiska
    Poinformowała, że mieszkańcy wsi Stawiska mają pretensje za odśnieżanie.
    Drogi nie były przejezdne, nie było możliwości wyjazdu do lekarza, do pracy.
    Dzięki pomocy p. Reńskiego drogi zostały odśnieżone, jednak nie wiadomo
    jak za tą pomoc wynagrodzić. Stwierdziła, że na pierwszym miejscu stoi
    ludzkie życie, które jest ważniejsze od pieniędzy.
   
9. Wiesława Sokołowska – radna, zam. Balin
    Prosiła wójta o interwencję w sprawie posypania drogi powiatowej Balin –
    Borzymin i dalej w kierunku Cetek.
 
10. Mieczysław Kupka – sołtys wsi Kowalki
      Zaproponował, aby wejść w porozumienie z gminą Rogowo w zakresie
      odśnieżenia drogi Kowalki – Lasoty.
 
11. Jan Gadomski – sołtys wsi Sadłowo Rumunki      
      Zwrócił się do obecnego na sesji wicestarosty Marka Błaszkiewicza
      o podjęcie działań w sprawie usprawnienia pracy wydziału komunikacji
      i zmniejszenia kolejek interesantów.
 
12. Jarosław Jankowski – sołtys wsi Czyżewo
      Poinformował, że w Czyżewie mieszkają osoby, które dysponują
      odpowiednim sprzętem do odśnieżania. Pytał, z jakich środków nastąpi
      zapłata tym osobom za odśnieżanie? Jeżeli zapłata nastąpi z funduszu
      sołeckiego, to wykorzystane zostaną wszystkie środki.
 
13. Zygmunt Rospirski – sołtys wsi Głowińsk
      Prosił, jeżeli na daną wieś kierowany jest sprzęt do odśnieżania, to
      uzgadniać z sołtysem trasy odśnieżania. Pytał czy można zatrudnić do
      odśnieżania osoby nie prowadzące działalności gospodarczej? Sytuacja dla
      rolników jest zła, bo nie ma odbioru mleka.

14. Stefan Wiśniewski – sołtys wsi Sadłowo
      Potwierdził, że w sprawie odśnieżania „telefony urywają się”. Stwierdził, że
      w akcję odśnieżania zaangażuje p. Grochowieckiego pomimo tego, że nie
      ma zarejestrowanej działalności.
 
15. Stanisław Jankowski – sołtys wsi Rusinowo
      Stwierdził, że żądania niektórych mieszkańców dotyczące odśnieżania są
      wygórowane na przykład w Rusinowie jest dwóch gospodarzy, którzy żądają
      odśnieżania do posesji. W ten sposób pieniędzy starczy tylko na odśnieżanie
      do dwóch gospodarstw.
 
16. Jan Królikowski – sołtys wsi Sikory
      Prosił o odśnieżenie przystanków autobusowych.
 
17. Jan Pankowski – radny, zam. Marianki
      Podziękował wójtowi za pomoc skierowaną do mieszkańców domu
      socjalnego w Mariankach. Mieszkańcy otrzymali węgiel oraz zupę.
 
Do p-ktu 8-go b
Odpowiedzi na zgłoszone pytania, uwagi udzielili :
1. Ryszard Potwardowski - wójt
    Udzielił następujących odpowiedzi, wyjaśnień :
    1/ podziękował sołtysom za działania na rzecz odśnieżania.
        Stwierdził, że jeśli jest taka potrzeba, to można wynająć p. Reńskiego do
        odśnieżania. Wykonawca powinien wystawić rachunek za odśnieżanie,
        sołtys rachunek opisać, wówczas gmina wypłaci należność. Należy
        zorganizować pomoc sąsiedzką, gdyż nie przewidzi się wszystkich sytuacji.
        Jak co roku koszty odśnieżania pokrywane są z funduszu sołeckiego.
        Odśnieżanie własnym sprzętem wychodzi taniej. Należy racjonalnie
        gospodarować środkami z funduszu sołeckiego, bo w przeciwnym razie nie
        starczy na żwirowanie dróg czy oświetlenie.
    2/ rodzina Tuchalskich z Czyżewa na własne życzenie ma takie warunki
        mieszkaniowe, jednak zostanie skierowana pomoc socjalna do tej rodziny,
    3/ w Borzyminie najlepiej by było, gdyby powstało koło gospodyń wiejskich,
        natomiast młodzież powinna założyć stowarzyszenia.
        Urząd gminy może przekazać materiał potrzebny do remontu budynku,
        natomiast prace remontowe wykonać społecznie. Jest możliwość włączenia
        zadania do programu LEADER+.
    4/ gmina Rogowo zwróciła się o pomoc w odśnieżeniu drogi Kowalki-Lasoty
        z uwagi na kłopoty ze sprzętem; gmina Rypin udzieli takiej pomocy na ile
        to będzie możliwe,
    5/ jeżeli chodzi o śliską nawierzchnię dróg powiatowych, wójt jedynie może
       wykonać telefon do zarządu dróg w tej sprawie,
    6/ zajęcia w szkołach są zawieszone do czwartku, chyba że mróz będzie się
        utrzymywał.
        Dyrektorzy nie są zwolennikami zawieszania zajęć, gdyż trzeba je
        odpracować. Pomimo, że zajęcia w szkołach nie są prowadzone, szkoły są
        otwarte, dowożone są zupy do szkół.
 
2. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Uważał, że nie można tak jak wójt podchodzić do sprawy odśnieżania,
    stawiać przed wyborem odśnieżanie czy żwirowanie. Tegoroczna zima jest
    wyjątkowa, wiele jest sytuacji kryzysowych i dlatego należy dołożyć środków 
    jeżeli będzie taka potrzeba. Chodzi o odśnieżanie głównych ciągów
    komunikacyjnych. Prosił wójta o uspokojenie sołtysów i zapewnienie, że
    można odśnieżać, a pieniądze na drogi będą zabezpieczone.
 
3. Jerzy Wilandt – radny, zam. Starorypin
    Stwierdził, że jest rozczarowany dyskusją. Wspominał zimy, kiedy ludzie
    własnoręcznie odśnieżali drogi. Uważał, że w ludziach jest sporo lenistwa.
    Jako przykład podał sytuację, kiedy jako jedyny odśnieżał wyjazd z garażu.
    Jego zdaniem mieszkańcy powinni odśnieżyć przystanki autobusowe czy
    dojazdy do posesji.
 
4. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Stwierdził, że chyba nie jest tak źle, bo wszyscy na sesję dotarli. Był
    przekonany, że wójt i urząd gminy nie pozostawi nikogo bez pomocy.
    Podziękował dyrektorom szkół i instytucjom powiatowym za życzenia
    świąteczne i noworoczne.
    Zwrócił uwagę, że w prasie została zamieszczona również jego wypowiedź na
    temat złego pomysłu łączenia gminy Rypin i miasta Rypina.
 
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski został nagrodzony oklaskami.
 
5. Ryszard Potwardowski - wójt
    Poprosił o racjonalne gospodarowanie środkami z funduszu sołeckiego, aby
    nie było sytuacji, że odśnieża się drogi dojazdowe do posesji.
    Złożył wszystkim życzenia noworoczne.
 
Do p-ktu 9-go         
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski stwierdził, że uchwalony porządek XXX sesji został w całości zrealizowany.
Podziękował za udział w obradach i na tym zamknął obrady XXX sesji Rady Gminy Rypin.
 
Protokołowała
insp. urzędu gminy                                       

Marzena Zdrojewska    

Przewodniczący Rady

Piotr Pawłowski

plik do pobrania (139kB) plik

metryczka


Wytworzył: Marzena Zdrojewska (24 stycznia 2006)
Opublikował: Julita Kwiatkowska (28 sierpnia 2006, 10:16:15)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1469