Protokół nr 36

P R O T O K Ó Ł  Nr XXXVI/06
z sesji Rady Gminy Rypin
odbytej w dniu 4 października 2006 r.

                        XXXVI sesja Rady Gminy Rypin odbyła  się w dniu 4 października 2006 r. w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Rypin i trwała od godz. 10:00 do godz. 13:00.
 
         Sesji przewodniczył Piotr Pawłowski – przewodniczący Rady Gminy Rypin.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski dokonał otwarcia XXXVI sesji Rady Gminy Rypin oraz powitał wszystkich obecnych.
 
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski stwierdził, że na ustawowy skład 15 radnych rady gminy w sesji uczestniczy 14 radnych.
Nieobecny na sesji był radny Stanisław Błaszkiewicz.
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
 
Ponadto w sesji uczestniczyli :
1/ Ryszard Potwardowski – wójt gminy,
2/ Jan Kwiatkowski – sekretarz gminy,
3/ Zofia Milarska – skarbnik gminy,
4/ Wioletta Budka – kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rypinie,
5/ Jan Wysocki – radny Rady Powiatu w Rypinie,
6/ Adrianna Ośmiałowska – redaktor Gazety Pomorskiej,
7/ sołtysi według załączonej do protokołu listy,
8/ mieszkańcy gminy.
 
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił porządek obrad XXXVI sesji rady gminy.
Przewodniczący komisji oświatowej Paweł Kwiatkowski zgłosił wniosek o wprowadzenie dodatkowego punktu „Stanowisko Rady Gminy Rypin w sprawie dopuszczalnej liczebności uczniów w oddziale” w pozycji 5 porządku obrad.
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie wniosek przewodniczącego komisji oświatowej Pawła Kwiatkowskiego. Radni w głosowaniu jawnym, 12 głosów „za” wprowadzili w/w zmianę do porządku obrad. Dwóch radnych wstrzymało się od głosu.

W oddzielnym głosowaniu radni jednogłośnie (14 głosów „za”) przyjęli następujący porządek obrad po zmianach :
1.  Przyjęcie protokołu z obrad XXXV sesji rady gminy odbytej w dniu 18 lipca 2006 roku.   2.  Uchwalenie statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rypinie
a)  opinia komisji,
b)  pytania, uwagi,
c)  projekt uchwały w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rypinie.
 
3.  Przyznanie  pomocy  rzeczowej w postaci gorących posiłków dla dzieci szkół
     podstawowych i gimnazjum na terenie gminy Rypin
a)  opinia komisji,
b)  pytania, uwagi,
c)  projekt uchwały w sprawie przyznawania pomocy rzeczowej w postaci gorących posiłków dla dzieci szkół podstawowych i gimnazjum na terenie gminy Rypin.
 
4.  Uchwalenie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego     zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.
 
5. Stanowisko Rady Gminy Rypin w sprawie dopuszczalnej liczebności uczniów w oddziale
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) przyjęcie stanowiska Rady Gminy Rypin w sprawie dopuszczalnej liczebności uczniów w oddziale.
 
6. Wyrażenie zgody na nabycie nieruchomości
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.
 
7. Wyrażenie zgody na darowiznę nieruchomości
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na darowiznę       nieruchomości.

8. Wyrażenie zgody na zamianę nieruchomości
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.
 
9. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy Rypin na 2006 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy Rypin na 2006 rok.
 
10. Przystąpienie do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin” we fragmencie wsi Dylewo na działkach o numerach ewidencyjnych : 129, 142/1, 118
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin” we fragmencie wsi Dylewo na działkach o numerach ewidencyjnych : 129, 142/1, 118.
 
11. Przystąpienie do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin” we fragmencie wsi Dylewo na działce o numerze ewidencyjnych 37
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin”.
 
12. Przystąpienie do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin” we fragmencie wsi Godziszewy na działce o numerze ewidencyjnym 185/5
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin”.
 
13.  Przystąpienie do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin” we fragmencie wsi Głowińsk na działce o numerze ewidencyjnym 265
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin”.
 
14. Wprowadzenie zmian w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2006 rok
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2006 rok.

15. Wprowadzenie zmian w uchwale w sprawie przystąpienia gminy do Stowarzyszenia „Lokalna Grupa Działania Gmin Dobrzyńskich region Północ”
a)  pytania, uwagi,
b)  projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przystąpienia gminy do Stowarzyszenia „Lokalna Grupa Działania Gmin Dobrzyńskich region Północ”.
 
16.  Informacja o oświadczeniach majątkowych.
 
17.  Informacja o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
 
18.  Wolne wnioski, zapytania i informacje
a) zgłaszanie wniosków, pytań,
b) udzielanie odpowiedzi na zgłoszone wnioski, pytania.
 
19.  Zakończenie obrad XXXVI sesji rady gminy.

Porządek obrad :

Do p-ktu 1-go         
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie przyjęcie  protokołu  z  XXXV sesji  rady gminy odbytej w dniu 18 lipca 2006 r. Radni  nie  wnieśli  uwag  do  protokołu  i  w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęli protokół z XXXV sesji.
 
Do p-ktu 2-go
         Kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej Wioletta Budka przedstawiła wniosek w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rypinie. Zreferowała główne zadania realizowane przez ośrodek pomocy społecznej.
 
Do p-ktu 2-go a
         Przewodnicząca komisji zdrowia, opieki społecznej i bezpieczeństwa publicznego Wiesława Sokołowska przedstawiła pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rypinie.
 
Do p-ktu 2-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 2-go c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały  w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rypinie, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) podjęli uchwałę.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Uchwała Nr XXXVI/177/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 3-go
         Kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej Wioletta Budka przedłożyła wniosek w sprawie przyznawania pomocy rzeczowej w postaci gorących posiłków dla dzieci szkół podstawowych i gimnazjum na terenie gminy Rypin. Omówiła zasady przyznawania pomocy o charakterze rzeczowym. Obecnie zostały złożone wnioski dla 439 dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjum na terenie gminy Rypin oraz dzieci uczęszczających do szkół spoza terenu.
 
 
W dyskusji głos zabrali :
1. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Zwrócił się do wójta gminy o szczegółowe wyjaśnienie sprawy.
 
2. Ryszard Potwardowski – wójt gminy
    Wyjaśnił, że do tej pory w budżecie gminy były zabezpieczone środki na
    dożywianie dla wszystkich uczniów. W zależności od liczby złożonych
    wniosków, gmina może ubiegać się o środki zewnętrzne na dożywianie. Jeśli
    chętnych będzie więcej, część wydatków gmina pokryje ze środków
    własnych. Wniosków o dożywianie jest mniej niż faktycznie udzielonej
    pomocy w formie zupy.
 
3. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Z informacji, które dotarły do radnych wynika, że dotacja z urzędu
    wojewódzkiego była źle naliczana. Obiady powinny otrzymać te dzieci, u
    których zostało spełnione kryterium dochodowe. Czy w związku z zaistniałą
    sytuacją gmina będzie musiała zwrócić pieniądze?
 
4. Ryszard Potwardowski – wójt gminy
    Poinformował, że otrzymana dotacja wynosiła ok. 70 tys. zł. W związku
    z tym środki na dożywianie były niewystarczające. Gmina dołożyła
    ze środków własnych w granicach 100 tys. zł.
  
5. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Stwierdził, że rozliczenia finansowe są prawidłowe. Nieprawidłowości
    pojawiły się w procedurze. Stosowano procedurę uproszczoną, która polegała
    na sporządzaniu list zbiorczych. Natomiast z przepisów wynika, że na każde
    dożywiane dziecko powinien być sporządzony wywiad środowiskowy
    i decyzja.
 
6. Ryszard Potwardowski – wójt gminy
    Dokumentacja jest bardzo obszerna – wywiad środowiskowy składa się
    z 15 stron. Rodzic musiałby dostarczyć niezbędne zaświadczenia z urzędu
    skarbowego i urzędu pracy. Po kontroli nastąpiło uzupełnienie formalności
    w dokumentacji. Często jest tak, że rodzic zniechęca się biurokracją
    i rezygnuje ze złożenia podania o zupę dla swoich dzieci.
 
7. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Zarzucił, że brakuje przepływu informacji między wójtem a radnymi. 
    Kontrola była przeprowadzona pół roku temu, a radni dowiadują się o niej
    dopiero na koniec kadencji. Należy wywiązywać się z zobowiązań wobec
    prawa. Takie są wymogi. Rodzice muszą się przyzwyczaić do stosowanych
    procedur, poprzez działanie rady, gminy i dyrektorów. Potrzebna jest dyskusja
    w celu wyjaśnienia i udzielenia informacji.
 
Do p-ktu 3-ego a
         Przewodnicząca komisji zdrowia, opieki społecznej i bezpieczeństwa publicznego Wiesława Sokołowska przedstawiła projekt zmian dotyczący udzielania pomocy rzeczowej w postaci jednego gorącego posiłku dziennie, który przysługuje uczniom szkół podstawowych i gimnazjum z terenu gminy w okresie nauki szkolnej. Dzieci, u których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 150 % dochodu ustawowego w art. 8 ustawy o pomocy społecznej, będą otrzymywać w/w pomoc. Natomiast dzieciom, u których dochód na osobę w rodzinie przekroczy kryterium dochodowe, gmina zapewni dożywianie ze środków własnych. Należy zaktywizować dyrektorów szkół na terenie gminy, żeby przekazali uczniom powyższe zasady udzielania pomocy i przekonali rodziców do składania wniosków.

Do p-ktu 3-ego b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 3-go c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt wójta dotyczący uchwały w sprawie przyznawania pomocy rzeczowej w postaci gorących posiłków dla dzieci szkół podstawowych i gimnazjum na terenie gminy Rypin, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag. Przebieg głosowania : „za” - 1 głos, „przeciw” - 12 głosów. Jeden radny wstrzymał się od głosu.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
 
         Następnie przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt komisji zdrowia, opieki społecznej i bezpieczeństwa publicznego dotyczący uchwały w sprawie przyznawania pomocy rzeczowej w postaci gorących posiłków dla dzieci szkół podstawowych i gimnazjum na terenie gminy Rypin, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęli uchwałę.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Uchwała Nr XXXVI/178/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 4-go
         Kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej Wioletta Budka przedłożyła wniosek w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania. Usługi opiekuńcze dotyczą zaspokojenia codziennych potrzeb życiowych, podstawowej opieki higieniczno – sanitarnej i zapewnienia kontaktu z otoczeniem. Mogą być świadczone odpłatnie bądź nieodpłatnie. Podstawą udzielenia pomocy w takiej formie jest zbadanie warunków osoby zainteresowanej, sporządzenie wywiadu środowiskowego, wyznaczenie opiekunki i ustalenie godzin udzielanej pomocy. Do obliczenia odpłatności za przyznane usługi opiekuńcze na każde półrocze przyjmuje się wartość jednej godziny usługi według kosztu określonego przez wójta gminy na podstawie kosztów za poprzednie półrocze. W I półroczu 2006 r. koszt 1 godziny usługi wynosi 6 zł brutto. Osoby opiekujące się będą podpisywały z wójtem gminy umowę zlecenie. Jeśli dochód osoby zainteresowanej przekroczy kryterium dochodowe, będzie ona musiała dopłacić niewielką kwotę.
 
Do p-ktu 4-go a
         Przewodnicząca komisji zdrowia, opieki społecznej i bezpieczeństwa publicznego Wiesława Sokołowska przedstawiła pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.
 
Do p-ktu 4-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
 
Do p-ktu 4-go c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęli uchwałę.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Uchwała Nr XXXVI/179/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 5-ego
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski poprosił przewodniczącego komisji oświatowej Pawła Kwiatkowskiego o przedstawienie opinii komisji w sprawie dopuszczalnej liczebności uczniów w oddziale.
 
Do p-ktu 5-go a
         Przewodniczący komisji oświatowej Paweł Kwiatkowski przedstawił stanowisko komisji, dotyczące Szkoły Podstawowej w Borzyminie i Gimnazjum w Kowalkach, w sprawie dopuszczalnej liczebności uczniów w oddziale. Należy ograniczyć liczbę uczniów do 30 osób w trosce o lepsze warunki nauczania i podniesienie poziomu nauczania, poprawienie kontaktu nauczyciel – uczeń, usprawnienie kontrolowania uczniów. W zbyt licznej klasie jest to utrudnione. Dyrektorzy szkół powinni zabezpieczyć środki na stworzenie nowego oddziału w przypadku wystąpienia większej liczby uczniów w klasie niż 30. Dysproporcje między szkołami powinny być zrównoważone. Przykładem jest Szkoła Podstawowa w Borzyminie, gdzie w klasie I jest 32 uczniów, a w innej szkole 7.
 
W dyskusji głos zabrali :
 
1. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Problem dopuszczalnej liczebności uczniów w oddziale, głównie
    w gimnazjum, istnieje od początku kadencji. Należy wypracować dobre
    rozwiązanie.
 
2. Jan Pankowski – radny, zam. Marianki
    Zwrócił się do komisji oświatowej, że jeżeli w oddziale będzie 32 uczniów i
    powstanie nowy, czy szkoła będzie w stanie zapewnić warunki lokalowe.
 
3. Wiesława Sokołowska – radna, zam. Balin, z-ca przewodniczącego komisji
    oświatowej
    Temat powraca w ciągu 4 lat, jednak w związku z tym do komisji oświatowej
    nie wpłynęły żadne wnioski od nauczycieli. Jedynie rodzice zgłaszają
    opinie o negatywnych skutkach dużej liczby uczniów w oddziale. Jest to
    forma wytycznych dla dyrektorów. Nie można dzielić tych klas, które już
    istnieją. Stanowisko dotyczy lat następnych. W momencie naboru dyrektor
    powinien podjąć decyzję o podziale. Istnieje obowiązek przyjmowania
    uczniów zamieszkałych na terenie obwodu do naszych szkół,  jednak można
    spotkać się z opinią, że klasy są zbyt liczne. W związku z tym należy
    wprowadzić unormowanie na przyszłość.
 
4. Jan Pankowski – radny, zam. Marianki
    Pytał, czy zgodnie z tą zasadą, przy 32 uczniach zapisanych do Gimnazjum
    w Kowalkach, 2 uczniów będzie zmuszonych zapisać się do Gimnazjum
    w Rypinie?
 
5. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Udzielił odpowiedzi, że wówczas nastąpi podział na 2 oddziały po 16
    osób.
 
6. Jan Pankowski – radny, zam. Marianki
    Podał przykład, że w Szkole Podstawowej w Starorypinie Rządowym brakuje
    sal lekcyjnych. Pytał, w jaki sposób rozwiązać ten problem?
 
7. Wiesława Sokołowska – radna, zam. Balin
    Udzieliła odpowiedzi, że w tym roku nie zostanie dokonany żaden podział.
    Należy brać to pod uwagę przy planowaniu inwestycji na następne lata, aby
    w szkołach zabezpieczyć warunki lokalowe.
 
8. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Stwierdził, że szkoły będą budowane, a nie zamykane.
 
9. Ryszard Potwardowski – wójt gminy
    Pytał, czy członkowie komisji oświatowej rozmawiali z dyrektorem
    Gimnazjum w Kowalkach? Organizacja szkoły jest sporządzana w maju.
    Zapisanych zostało 84 uczniów. Dopiero przed 1. września rodzice dopisali
    dodatkowo 17 uczniów z naszego terenu. Naszym obowiązkiem jest przyjęcie
    dzieci, pomimo zatwierdzonej organizacji i podpisanych umów z
    nauczycielami. W takiej sytuacji podział jest trudny.
 
10. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
      Zwrócił się do p. wójta, czy zgadza się z przesłaniem stanowiska, aby nie
      tworzyć tak licznych klas. Jesteśmy postrzegani jako wzór jeśli chodzi o
      wygląd zewnętrzny szkół, sal gimnastycznych, ale należy wprowadzić
      zmiany wewnątrz.
 
11. Ryszard Potwardowski – wójt gminy
      Zgodził się ze stanowiskiem rady gminy, jednak zwrócił uwagę na fakt, że
      podział klas nie należy do niego.
12. Paweł Kwiatkowski – radny, zam. Borzymin
      Sprawa została przeanalizowana przez komisję i należy ją ukształtować na
      przyszłość. Dyrektor jest ograniczony finansami. Jednak powinien dokonać
      podziału oddziału i wystąpić do p. wójta o zmianę w organizacji.  
 
13. Jerzy Jan Wilandt – radny, zam. Starorypin
      Pytał, czy wśród 84 uczniów zapisanych w maju do gimnazjum nie było
      kogoś spoza terenu gminy Rypin, np. z miasta Rypina? To mogło być
      przyczyną wygórowanej liczby dzieci. Powinno się zlikwidować przyjęcie
      spoza terenu gminy.
 
14. Ryszard Potwardowski – wójt gminy
      Trudno powiedzieć, czy zapisane dzieci są spoza terenu gminy.
      Zasadniczym problemem jest to, że rodzice nie zapisują na czas do naszego 
      gimnazjum.
 
15. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
      Przypomniał o sytuacji ze sztucznym przemeldowywaniem i uczulał, aby nie
      przyjmować takich osób. Mimo to, powinniśmy być dumni, że mieszkańcy
      miasta chcą posyłać swoje dzieci do Gimnazjum w Kowalkach.
 
16. Jan Pankowski – radny, zam. Marianki
      Zwrócił uwagę na fakt, że zbliżają się wybory i nie wiadomo jak potoczą się
      losy radnych, czy zostaną wybrani na następną kadencję  Zwrócił się do
      przewodniczącego rady, że ze względu na chęć kandydowania będzie na nim
      ciążyć to zobowiązanie, jako na kolejnym wójcie.
 
17. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
      Prawdą jest, że zbliża się koniec kadencji, dlatego sprawę należy
      wyartykułować. W intencji rady jest stworzenie właściwych warunków
      nauczania dla dzieci. Nowa rada może przyjąć inne stanowisko lub
      kontynuować obecne.
 
Do p-ktu 5-ego b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 5-ego c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt stanowiska Rady Gminy Rypin w sprawie dopuszczalnej liczebności uczniów w oddziale, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni do projektu stanowiska nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, (12 głosów „za”) stanowisko przyjęli do realizacji. Dwóch radnych wstrzymało się od głosu.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Stanowisko Rady Gminy Rypin z dnia 4 października 2006 r. stanowi załącznik do protokołu.
 
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski zarządził 5-minutową przerwę w obradach.
 
Po przerwie
 
Do p-ktu 6-go
         Wójt gminy Ryszard Potwardowski przedstawił wniosek w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości. Projekt dotyczył działek położonych w miejscowościach :
1/ Starorypin Rządowy – z przeznaczeniem pod budowę drogi
    Starorypin – Podole;
2/ Starorypin Prywatny – grunty będą przekazane na rzecz Szkoły Podstawowej
    w Starorypinie Rządowym;
3/ Dębiany – wstępnie z przeznaczeniem na świetlicę.
 
Do p-ktu 6-ego a
         Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.
 
Do p-ktu 6-ego b
Uwagi zgłosili :
1. Adam Szalkowski – radny, zam. Głowińsk
    Zgłosił wniosek w sprawie wystąpienia do GS Rypin, aby za niewielką opłatą
    nabyć działkę o numerze ewidencyjnym 78/2, położoną w sąsiedztwie działki
    o numerze ewidencyjnym 78/1 w Starorypinie Prywatnym.
 
2. Ryszard Potwardowski – wójt gminy
    Uznał za zasadny wniosek radnego Adama Szalkowskiego, ale w pierwszej
    kolejności należy przejąć działkę o numerze ewidencyjnym 78/1.
 
Do p-ktu 6-ego c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęli uchwałę.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Uchwała Nr XXXVI/180/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
 
Do p-ktu 7-ego
         Wójt gminy Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek w sprawie wyrażenia zgody na darowiznę nieruchomości. Projekt dotyczył działek położonych w Nowym Sadłowie z przeznaczeniem na poszerzenie istniejącego cmentarza przy Parafii Rzymskokatolickiej św. Jana Chrzciciela w Sadłowie.
 
Do p-ktu 7-go a
         Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na darowiznę nieruchomości.
 
Do p-ktu 7-ego b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 7-ego c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na darowiznę nieruchomości, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) podjęli uchwałę.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Uchwała Nr XXXVI/181/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 8-ego
         Wójt gminy Ryszard Potwardowski przedstawił wniosek w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości. Projekt dotyczył działki położonej w Puszczy Miejskiej stanowiącej własność gminy Rypin. Na wniosek Wspólnoty Mieszkaniowej „Kamionka” w Puszczy Miejskiej planuje się wydzielić nowy obszar na rzecz jej mieszkańców.
 
Do p-ktu 8-ego a
         Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.
 
Do p-ktu 8-ego b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 8-ego c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęli uchwałę.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Uchwała Nr XXXVI/182/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 9-ego
         Skarbnik gminy Zofia Milarska przedłożyła wniosek w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2006 rok. Zreferowała zwiększenia i zmniejszenia w poszczególnych działach po stronie dochodów i wydatków.
 
Do p-ktu 9-ego a
         Przewodniczący komisji budżetowej Adam Szalkowski poinformował, że komisja przyjęła pozytywne stanowisko w sprawie projektu zmian w budżecie gminy. Jednak zgłosił wniosek w sprawie dokonania zmian w dziale Rolnictwo. Zaproponował przeniesienie między paragrafami kwoty 6 tys. zł na rzecz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rypinie na zakup sprzętu komputerowego i potrzebnych materiałów.
 
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił poprawki do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2006 rok, a następnie poddał pod głosowanie.
Radni do przedstawionych poprawek projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie (14 głosów „za”) poprawki przyjęli.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
 
Do p-ktu 9-ego b
Uwagi zgłosili :
1. Jan Pankowski – radny, zam. Marianki
    Pytał, jaka jest cena jednego placu zabaw?
 
2. Zofia Milarska – skarbnik gminy
    Udzieliła odpowiedzi, że cena jednego placu zabaw wynosi ok. 10 tys. zł.
 
Do p-ktu 9-ego c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2006 rok.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęli uchwałę.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Uchwała Nr XXXVI/183/06 stanowi załącznik do protokołu.
  
Do p-ktu 10-ego
         Wójt gminy Ryszard Potwardowski przedstawił wniosek w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin” we fragmencie wsi Dylewo na działkach geodezyjnych o numerach ewidencyjnych : 129, 142/1, 118. Wymienione grunty  należą do p. Mariusza Kanigowskiego, zam. Toruń, który chce je przeznaczy pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne.
 
Do p-ktu 10-ego a
         Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin”.
 
Do p-ktu 10-ego b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 10-ego c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin”.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęli uchwałę.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Uchwała Nr XXXVI/184/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 11-ego
         Wójt gminy Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin”. Projekt dotyczył gruntów o numerze ewidencyjnym 37 położonych w miejscowości Dylewo, należących do gminy Rypin z przeznaczeniem pod produkcję i usługi uciążliwe.
 
Do p-ktu 11-ego a
         Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin”.
 
Do p-ktu 11-ego b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
  
Do p-ktu 11-ego c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin”.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęli uchwałę.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Uchwała Nr XXXVI/185/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 12-ego
         Wójt gminy Ryszard Potwardowski przedstawił wniosek w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin” we fragmencie wsi Godziszewy na działce o numerze ewidencyjnym 185/5, stanowiącej własność gminy Rypin. Projekt dotyczył budownictwa mieszkaniowo – usługowego nieuciążliwego.
 
Do p-ktu 12-ego a
         Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin”.
 
Do p-ktu 12-ego b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 12-ego c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin”.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęli uchwałę.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Uchwała Nr XXXVI/186/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 13-ego
         Wójt gminy Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin”. Projekt dotyczył gruntów stanowiących własność gminy Rypin, o numerze ewidencyjnym 265, położonych we fragmencie wsi Głowińsk.
  
Do p-ktu 13-ego a
         Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin”.
 
Do p-ktu 13-ego b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 13-ego c
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rypin”.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęli uchwałę.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Uchwała Nr XXXVI/187/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 14-ego
         Wójt gminy Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek dotyczący wprowadzenia zmian w uchwale w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2006 rok. Zmiana ta dotyczy skreślenia w harmonogramie zadań pkt-u 11 dotyczącego zakupu talonów i paczek żywnościowych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym.
 
Do p-ktu 14-ego a
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 14-ego b
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2006 rok.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęli uchwałę.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Uchwała Nr XXXVI/188/06 stanowi załącznik do protokołu.
  
Do p-ktu 15-ego
         Wójt gminy Ryszard Potwardowski przedstawił wniosek dotyczący wprowadzenia zmian w uchwale w sprawie przystąpienia gminy do Stowarzyszenia „Lokalna Grupa Działania Gmin Dobrzyńskich region Północ”. Wyjaśnił, że zmiana ma nastąpić w § 4 i polega na tym, że uchwała wchodzi     w życie z dniem podjęcia, a nie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
 
Do p-ktu 15-ego a
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 15-ego b
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przystąpienia gminy do Stowarzyszenia „Lokalna Grupa Działania Gmin Dobrzyńskich region Północ”.
Radni   do   projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) przyjęli uchwałę.
Na ustawowy skład rady gminy 15 radnych, w trakcie głosowania było obecnych 14 radnych.
Uchwała Nr XXXVI/189/06 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 16-ego
         Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił informację o złożonych oświadczeniach o stanie majątkowym radnych, stanowiącą załącznik do protokołu.
Pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rypinie w sprawie złożonych przez zobowiązane osoby oświadczeń majątkowych stanowi załącznik do protokołu.
Rada gminy wysłuchała w/w informacji.
 
         Następnie wójt gminy Ryszard Potwardowski przedłożył informację o oświadczeniach majątkowych osób zobowiązanych do złożenia oświadczeń wójtowi. Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Rada gminy wysłuchała w/w informacji.
 
Do p-ktu 17-ego
         Wójt gminy Ryszard Potwardowski przedstawił informację o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym :
1/ zaopatrzenie w wodę – nastąpił duży postęp; w b.r. zostały wykonane 54
    przyłącza, a planowanych było 57; realizacja następuje na bieżąco,
2/ oczyszczalnie przydomowe – zapisano 135 chętnych i prawdopodobnie
    zostanie to zrealizowane,
3/ gospodarka wodna – następuje stopniowe oczyszczanie zbiorników wodnych;
    z 24 oczyszczono 2; realizacja nastąpi w najbliższym czasie po zakończeniu
    prac koparki w miejscowości Ławy i Stępowo, 
4/   zorganizowano 15 stanowisk selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;
      obecnie na terenie gminy jest 28 takich stanowisk,
5/   pojemniki na śmieci przy gospodarstwach indywidualnych – dofinansowano
      ponad 300 pojemników, wszystkie zapotrzebowania są sukcesywnie
      realizowane,
6/   drogi – plan został zrealizowany prawie w całości; zakończono prace
      na drodze Ławy – Rusinowo; prace trwają na drodze Starorypin –
      Godziszewy oraz Podole – Starorypin; firmy nie mają możliwości
      realizowania dodatkowych zleceń; w Mariankach planuje się wykonać
      jeszcze ok. 160 m nawierzchni; obecnie trwają prace na drodze w Balinie,
      gdzie zostaną wykonane roboty ziemne i żwirowanie,
7/   chodniki – w Borzyminie ułożono chodnik o długości ok. 600 m, ale zostało
      jeszcze 100 m do realizacji; prace zostały wstrzymane ze względu na
      problem z materiałem; występuje duże zapotrzebowanie na kostkę brukową i
      firmy nie są w stanie realizować zamówień; mimo to prace prawdopodobnie
      zostaną doprowadzone do końca,
8/   trwają prace przy pałacu w Sadłowie; złożono podziękowania dla
      sołtysa p. Wiśniewskiego i p. Grodzickiego za wkład pracy przy
      realizowaniu planu zagospodarowania terenu przy pałacu; w październiku
      b.r. będzie tam zorganizowana konferencja Stowarzyszenia Gmin Ziemi
      Dobrzyńskiej; w najbliższym czasie nastąpi realizacja kortu tenisowego,
9/   w dalszym ciągu trwają prace budowlane przy Gimnazjum w Kowalkach –
      budowa stołówki; realizacja następuje zgodnie z planem; gmina otrzymała
      ok. 200 tys. zł na wyposażenie nowego obiektu; łącznie w 2006 r. pozyskano
      ok. 2 mln zł ze środków unijnych na wszystkie inwestycje; jest to powód do
      zadowolenia,
10/ sporządzono 725 protokołów „posuszowych”; złożono 674 wnioski o zasiłki
      z tytułu suszy,
11/ dopłaty paliwowe – szacowana kwota, która mogłaby wpłynąć na rzecz
      mieszkańców gminy to 425 tys. zł, niestety brakuje faktur i na dzień
      dzisiejszy złożono wnioski na jedynie ok. 75 tys. zł; trudno powiedzieć,
      kiedy będziemy dysponować odpowiednimi środkami finansowymi.
 
Do p-ktu 18-ego a
W wolnych wnioskach głos zabrali :
1. Arkadiusz Tomasz Jakubowski – radny, zam. Godziszewy,
    Jako przewodniczący komisji rewizyjnej przytoczył protokół z posiedzenia
    komisji rewizyjnej odbytego w dniu 2 października 2006 r. Nawiązał do
    wniosku komisji budżetowej dotyczącego wprowadzenia zmian w projekcie
    uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2006
    rok, który dotyczył przeniesienia między działami kwoty 6 tys. zł na rzecz
    Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rypinie na doposażenie. Komisja
    rewizyjna również złożyła wniosek w tej sprawie.
 
 
2. Witold Wasielewski – mieszkaniec wsi Sadłowo Nowe
    Pytał, jak przedstawia się sprawa budowy drogi w Sadłowie Nowym?
 
3. Zdzisław Kalksztejn – zam. Starorypin Rządowy
    Zwrócił się do władz gminy o przeczytanie „Traktatu o dobrej robocie”
    autorstwa Kotarbińskiego, żeby wiedzieli w jaki sposób załatwiać sprawy.
    Powiedział, że mieszka w Starorypinie, ale nie wie czy w Prywatnym, czy
    Rządowym. Przedstawił historyczne granice Starorypina.
    Wyraził ubolewanie na temat pobudowanej drogi do Iwan dla nowych
    właścicieli byłego PGR-u, a nie dla 13 rodzin tam mieszkających. Radni
    powinni pracować społecznie. Pytał, czy interesują się drogą w Starorypinie.
    Nawiązał do zamkniętych szkół na terenie gminy Rypin, m.in. w Mariankach.
    Pytał, czy powstały jakieś punkty biblioteczne, aby dzieci mogły mieć
    zapewniony dostęp do książek i rozwijać się emocjonalnie?
    Prosił o wyjaśnienie, dlaczego cmentarz komunalny w Starorypinie powstał
    na gruntach III klasy?
 
4. Stanisław Jankowski – sołtys wsi Rusinowo
    Przedstawił trudną sytuację na drodze w Rusinowie. Ze względu na
    nawieziony żwir, nie można wyjechać samochodem. Wystąpił z wnioskiem
    o umieszczenie tablicy ogłoszeń przy przystanku w Rusinowie.
 
5. Zygmunt Rospirski – sołtys wsi Głowińsk
    Zgłosił, że z tablicy ogłoszeń w Głowińsku zrywane są ogłoszenia
    i informacje. Pytał, czy w związku z tym, będą wyciągane konsekwencje jeśli
    sprawcy zostaną złapani? Na drugiej tablicy ogłoszenia urzędowe są
    zaklejane plakatami z dyskoteki „IBIZA” w Nadrożu.
 
6. Janina Podgórska – sołtys wsi Borzymin
    Poparła sołtysa Zygmunta Rospirskiego, gdyż taka sama sytuacja miała
    miejsce w Borzyminie.
 
7. Jan Wysocki – radny Rady Powiatu w Rypinie
    Podziękował za zapraszanie na sesję Rady Gminy Rypin w ciągu całej
    kadencji. Zauważył aktywność radnych gminy Rypin.
    Zwrócił się do p. wójta z podziękowaniami za zorganizowanie turnieju piłki
    nożnej dla młodzieży.
    Nawiązał do rankingu kandydatów na wójta gminy Rypin, publikowanego
    w „Gazecie Pomorskiej” i wyjaśnił, że nie zgłaszał swojej kandydatury.
    Zwrócił się do przewodniczącego rady, że dzisiejsza dyskusja z p. wójtem
    była przemyślana ze względu na zbliżające się wybory samorządowe. 
  
8. Jerzy Wilandt – radny, zam. Starorypin
    Przypomniał, że dzisiejsza sesja jest ostatnią sesją roboczą, dlatego
    podziękowania będzie składał na sesji uroczystej, którą to przewodniczący
    zobowiązał się zorganizować na koniec kadencji.
    Nawiązał do mszy św. dożynkowej w Parafii Rzymskokatolickiej św.
    Stanisława Kostki w Rypinie, w której uczestniczył. Podziwiał sołtysów za
    zorganizowanie. Jednak miał pretensje do radnych, że nie potrafią się
    jednoczyć w taki sam sposób, by reprezentować gminę i radę na zewnątrz.
    Zwrócił uwagę na fakt, że dzieci dochodzą do Szkoły Podstawowej
    w Starorypinie Rządowym po torowisku. Zawnioskował, aby dowóz uczniów
    do Gimnazjum w Kowalkach zorganizować od półrocza nową trasą przez
    Iwany.
 
9. Jan Królikowski – sołtys wsi Sikory
    Poinformował, że w miejscowości Sikory są pełne pojemniki do selektywnej
    zbiórki odpadów. Próby skontaktowania się z KOMES-em są daremne.
    W związku z tym poprosił o interwencję w przedmiotowej sprawie.
 
10. Paweł Kwiatkowski – radny, zam. Borzymin
      Zwrócił uwagę na to, że budowa chodnika powinna się odbywać na
      podsypce piaskowo – cementowej, co powinno uchronić przed
      uszkodzeniem. Niestety stosowano tylko podsypkę piaskową. W związku
      z tym na opaskach wokół szkół pojawiły się chwasty. Pytał, jak przedstawia
      się sytuacja finansowania inwestycji dotyczących budowy chodnika na wsi,
      jaki jest udział gminy, a jaki powiatu?
 
Do p-ktu 18-go b
Odpowiedzi na pytania, uwagi udzielili :
1. Ryszard Potwardowski – wójt gminy
    Udzielił następujących odpowiedzi :
    1/ droga w Sadłowie Nowym zostanie w tym roku tylko wyrównana,
    2/ droga w Starorypinie została tak usytuowana, by umożliwić dojazd do
        cmentarza komunalnego,
    3/ na drodze w Rusinowie piasek został odsunięty na pobocze i nie ma
        problemów z przejazdem,
    4/ w sprawie tablic informacyjnych zostaną podjęte kroki interwencyjne,
    5/ wniosek o zmianę trasy dowozu uczniów ze Starorypina zostanie
        przeanalizowany,
    6/ w sprawie zapełnionych pojemników do selektywnej zbiórki odpadów
        komunalnych należy dzwonić do KOMES-u lub do urzędu gminy w celu
        interwencji, po raz kolejny prosi się o zgniatanie butelek,
    7/ nadzór nad budową chodników i opasek prowadzi p. Michalski,
    8/ gmina ponosi 25 % kosztów inwestycji dotyczących budowy chodnika,
        a resztę finansuje powiat.
 
2. Roman Tomaszewski – mieszkaniec wsi Sadłowo Nowe
    Pytał, czy ktoś z obecnych przejeżdżał drogą w Sadłowie Nowym. W 2006 r.
    miała być utwardzona. Nawieziono duże ilości piasku i wyjazd jest
    niemożliwy.
 
3. Ryszard Potwardowski – wójt gminy
    Udzielił odpowiedzi, że w miarę możliwości prace na drodze w Sadłowie
    Nowym będą kontynuowane. Firmy nie przyjmują żadnych dodatkowych
    zleceń. Jeśli chodzi o piasek, to miał być przesunięty na pobocze. Na środku
    drogi miała być wysypana cienka warstwa piasku, by przejazd był możliwy.
 
4. Jan Kornowski – mieszkaniec wsi Sadłowo Nowe
    Przedstawił problem przemieszczania się po budowanej drodze, który dotyka
    nie tylko mieszkańców, ale również kierowców samochodów ciężarowych,
    którzy przyjeżdżają po mleko. Poinformował, że widział p. wójta
    przejeżdżającego tą trasą, ale wówczas warunki pogodowe były sprzyjające.  
    Wystąpił z wnioskiem o wyrównanie nawiezionego piasku.
 
5. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Wyjaśnił, że rozumie zdenerwowanie mieszkańców Sadłowa Nowego,
    ponieważ podobna sytuacja miała miejsce w Rusinowie. Ustalając zakres
    robót w czerwcu, trudno było to przewidzieć. Wyraził przekonanie, że p. wójt
    wyśle w najbliższym czasie operatora równiarki w celu rozepchnięcia piasku.

6. Roman Tomaszewski – mieszkaniec wsi Sadłowo Nowe
    Zainteresował się faktem, dlaczego firmy budowlane nie są w stanie     wywiązać się ze
    swoich zobowiązań, skoro na budowę drogi organizowane są     przetargi.  

7. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Przypomniał o ustaleniach rady gminy, że rozpoczęta budowa dróg w b.r. ma być 
    zakończona w przyszłym. Wyraził nadzieję, że przyszła rada doprowadzi     do końca
    budowę rozpoczętych dróg gminnych.  

8. Ryszard Potwardowski – wójt gminy
     Zapewnił, że jeszcze w tym tygodniu zostanie wysłana równiarka do Sadłowa
    Nowego w celu rozepchnięcia piasku.
 
9. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Poinformował o uroczystościach w Lasku Rusinowskim w dniu
    7 października 2006 r. Zobowiązał się zorganizować uroczystą sesję Rady     
    Gminy Rypin kończącą kadencję w terminie do 27 października 2006 r.
 
Do p-ktu 19-go         
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski stwierdził, że uchwalony porządek XXXVI sesji został w całości zrealizowany.
Podziękował za udział w obradach i na tym zamknął obrady XXXVI sesji Rady Gminy Rypin.
 
 
 
Protokołowała
podinsp. urzędu gminy                                            

Julita Kwiatkowska 

 Przewodniczący Rady

                                                                                                     Piotr Pawłowski

plik do pobrania (146kB) plik

metryczka


Wytworzył: Julita Kwiatkowska (4 października 2006)
Opublikował: Julita Kwiatkowska (20 grudnia 2006, 10:20:45)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1442